Ergonomian kehittäminen Haaga-Helia ammattikorkeakoulun Pasilan toimipisteessä
Isoaho, Lotta; Stellberg, Henna (2014)
Isoaho, Lotta
Stellberg, Henna
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201502182359
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201502182359
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön sisältö muodostuu kahdesta opiskeluhyvinvointiin vaikuttavasta tekijästä, opiskelijoiden ergonomiasta sekä fyysisestä oppimisympäristöstä. Opinnäytetyö on tehty kahden myyntityön opiskelijan toimesta ja työ on toteutettu toiminnallisena työnä eli produktina.
Opinnäytetyön tavoitteena on tuottaa toimeksiantajalle eli Haaga-Helia ammattikorkea-koululle ohjeistus siitä, kuinka opiskelijoiden ergonomiaa olisi mahdollista kehittää opiskeluympäristössä. Ohjeistus pyrkii myös kuvailemaan, kuinka hyvin mietityllä er-gonomialla pystyttäisiin vähentämään opiskelijoiden fyysistä kuormittuneisuutta.
Työssä käytetyt tutkimusmenetelmät perustuvat kirjoittajien omiin havaintoihin. Myös tutustuminen Martelan tarjoamiin ideaaliratkaisuihin oli yksi tutkimusmenetelmistä. Li-säksi työn tukena on käytetty valokuvausta, jolla on pyritty kuvaamaan tulevaisuuden oppimisympäristöä.
Tärkeimmäksi kehityskohteeksi nähtiin tuolien tai pöytien säädeltävyys. Ideaalitilanne olisi sellainen, joka mahdollistaisi sekä tuolien että pöytien säätämisen ergonomiaa tu-kevaan asentoon. Tämän johdosta jokainen opiskelija pystyisi itse määrittämään par-haimman ergonomisen opiskeluasennon.
Opinnäytetyön tavoitteena on tuottaa toimeksiantajalle eli Haaga-Helia ammattikorkea-koululle ohjeistus siitä, kuinka opiskelijoiden ergonomiaa olisi mahdollista kehittää opiskeluympäristössä. Ohjeistus pyrkii myös kuvailemaan, kuinka hyvin mietityllä er-gonomialla pystyttäisiin vähentämään opiskelijoiden fyysistä kuormittuneisuutta.
Työssä käytetyt tutkimusmenetelmät perustuvat kirjoittajien omiin havaintoihin. Myös tutustuminen Martelan tarjoamiin ideaaliratkaisuihin oli yksi tutkimusmenetelmistä. Li-säksi työn tukena on käytetty valokuvausta, jolla on pyritty kuvaamaan tulevaisuuden oppimisympäristöä.
Tärkeimmäksi kehityskohteeksi nähtiin tuolien tai pöytien säädeltävyys. Ideaalitilanne olisi sellainen, joka mahdollistaisi sekä tuolien että pöytien säätämisen ergonomiaa tu-kevaan asentoon. Tämän johdosta jokainen opiskelija pystyisi itse määrittämään par-haimman ergonomisen opiskeluasennon.