Työnhakijan digitaidot osaksi TE-toimiston palvelutarpeen arviointia : kartoitustyövälineen kehittäminen
Koistinen, Heidi (2024)
Koistinen, Heidi
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120933765
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120933765
Tiivistelmä
Digitalisaatio on muuttanut merkittävästi työnhakuprosessia. Työtä ei enää haeta henkilökohtaisesti yrityksen toimipaikassa, vaan hakemus ja CV laaditaan visuaalisesti tekstin- ja kuvanmuokkausohjelmilla, ja työpaikkoja etsitään hakukoneiden avulla. Tämä vaatii työnhakijoilta digitaitoja, joita kaikilla ei kuitenkaan ole, mikä puolestaan luo eriarvoisuutta työnhakijoiden keskuudessa.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on kehittää TE-toimistossa työskentelevien asiantuntijoiden valmiuksia kartoittaa työnhakijoiden digitaitoja. Opinnäytetyön tarkoituksena on luoda konkreettinen työväline asiantuntijoille työnhakijoiden digitaitojen kartoitustyön tueksi. Kartoitustyövälineen avulla työnhakijan digitaitotaso saadaan näkyväksi ja asiantuntija pystyy tehokkaasti ohjaamaan työnhakijan tarpeen mukaisiin palveluihin digitaitojen vahvistamiseksi.
Opinnäytetyön tutkivan kehittämisen lähestymistapana käytettiin tuotekehitystä. Käynnistämisvaiheessa luotiin Webropol-kysely, jolla selvitettiin millaisia työvälineitä TE-toimiston asiantuntijat käyttävät työnhakijan palvelutarvetta arvioitaessa sekä miten työnhakijan digitaitoja kartoitetaan tällä hetkellä. Luonnosteluvaiheessa käytettiin Learning cafe -menetelmää, jolla selvitettiin, millainen on hyvä työväline, mitkä ovat työnhaun kannalta olennaisimmat digitaidot sekä mihin TE-toimiston palveluun työnhakijan voi ohjata, mikäli on tarvetta digitaitojen kehittämiselle. Kehittelyvaiheessa laadittiin prototyyppi kartoitustyövälineestä ja pidettiin aivoriihityöpaja, jossa tarkasteltiin kartoitustyövälineen toiminnallisuutta ja sisältöä sekä sitä, miten kartoitustyövälinettä voidaan hyödyntää toiminnan seurannassa ja tiedolla johtamisessa. Viimeistelyvaiheessa valmistui lopullinen työnhakijan digitaitojen kartoitustyöväline, jota oli tarkoitus testata käytännön työssä ja pyytää palautetta. Palautteen perusteella kartoitustyövälinettä olisi voitu vielä parantaa.
Opinnäytetyön tulosten mukaan asiantuntijat kartoittavat työnhakijan digitaitoja keskustelun avulla. He selvittävät ensisijaisesti, osaako työnhakija käyttää TE-toimiston omaa digitaalista asiointipalvelua. Asiantuntijat tietävät, mihin palveluun työnhakijan voi ohjata, mikäli tarvetta digitaitojen kehittämiseksi ilmenee. Työnhakijan digitaitojen kartoitustyöväline on laadittu tulosten mukaisesti, eli se on lyhyt ja ytimekäs kysymyspatteristo työnhaun kannalta olennaisista digitaidoista. Työnhakijan digitaitojen kartoitustyövälineestä syntyvää tietoa voidaan hyödyntää TE-toimiston tarjoamien palveluiden suunnitteluun ja hankkimiseen. Lisäksi kartoitustyövälineen käyttöönoton jälkeen voidaan seurata, tehostuuko työnhakijoiden palveluihin ohjaus.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on kehittää TE-toimistossa työskentelevien asiantuntijoiden valmiuksia kartoittaa työnhakijoiden digitaitoja. Opinnäytetyön tarkoituksena on luoda konkreettinen työväline asiantuntijoille työnhakijoiden digitaitojen kartoitustyön tueksi. Kartoitustyövälineen avulla työnhakijan digitaitotaso saadaan näkyväksi ja asiantuntija pystyy tehokkaasti ohjaamaan työnhakijan tarpeen mukaisiin palveluihin digitaitojen vahvistamiseksi.
Opinnäytetyön tutkivan kehittämisen lähestymistapana käytettiin tuotekehitystä. Käynnistämisvaiheessa luotiin Webropol-kysely, jolla selvitettiin millaisia työvälineitä TE-toimiston asiantuntijat käyttävät työnhakijan palvelutarvetta arvioitaessa sekä miten työnhakijan digitaitoja kartoitetaan tällä hetkellä. Luonnosteluvaiheessa käytettiin Learning cafe -menetelmää, jolla selvitettiin, millainen on hyvä työväline, mitkä ovat työnhaun kannalta olennaisimmat digitaidot sekä mihin TE-toimiston palveluun työnhakijan voi ohjata, mikäli on tarvetta digitaitojen kehittämiselle. Kehittelyvaiheessa laadittiin prototyyppi kartoitustyövälineestä ja pidettiin aivoriihityöpaja, jossa tarkasteltiin kartoitustyövälineen toiminnallisuutta ja sisältöä sekä sitä, miten kartoitustyövälinettä voidaan hyödyntää toiminnan seurannassa ja tiedolla johtamisessa. Viimeistelyvaiheessa valmistui lopullinen työnhakijan digitaitojen kartoitustyöväline, jota oli tarkoitus testata käytännön työssä ja pyytää palautetta. Palautteen perusteella kartoitustyövälinettä olisi voitu vielä parantaa.
Opinnäytetyön tulosten mukaan asiantuntijat kartoittavat työnhakijan digitaitoja keskustelun avulla. He selvittävät ensisijaisesti, osaako työnhakija käyttää TE-toimiston omaa digitaalista asiointipalvelua. Asiantuntijat tietävät, mihin palveluun työnhakijan voi ohjata, mikäli tarvetta digitaitojen kehittämiseksi ilmenee. Työnhakijan digitaitojen kartoitustyöväline on laadittu tulosten mukaisesti, eli se on lyhyt ja ytimekäs kysymyspatteristo työnhaun kannalta olennaisista digitaidoista. Työnhakijan digitaitojen kartoitustyövälineestä syntyvää tietoa voidaan hyödyntää TE-toimiston tarjoamien palveluiden suunnitteluun ja hankkimiseen. Lisäksi kartoitustyövälineen käyttöönoton jälkeen voidaan seurata, tehostuuko työnhakijoiden palveluihin ohjaus.