Tulospalkkion ja strategian yhteensovittaminen : case Osuuskauppa Keskimaa
Pohjoiskangas, Karoliina (2024)
Pohjoiskangas, Karoliina
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120533400
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120533400
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, motivoiko toimeksiantajan palkitsemisjärjestelmä henkilöstöä, tietääkö henkilöstö strategiaan liittyvät strategiatavoitteet, miksi strategiatavoitteiden saavuttaminen on tärkeää päivittäin sekä ymmärtääkö henkilöstö yrityksen strategian ja tulospalkkion yhteensovittamisen merkityksen.
Opinnäytetyön toinen luku koostuu toimeksiantajayrityksen esittelystä, jonka jälkeen on teoriaosuus eli työn teoreettinen viitekehys. Työn teoreettinen viitekehys koostuu kahdesta aiheesta, eli strategiasta ja palkitsemisesta. Strategiaa käsitellään luvussa kolme, ja palkitsemista luvussa neljä. Työn teoreettisen viitekehyksen jälkeen kerrotaan tutkimusmenetelmästä ja -aineistosta, joista kerrotaan luvussa viisi. Tutkimustulokset käydään läpi omassa osiossaan luvussa kuusi. Opinnäytetyön seitsemännessä luvussa on johtopäätökset ja pohdinta.
Opinnäytetyön tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena eli määrällisenä tutkimuksena. Tutkimusta varten tehtiin kyselylomake, joka sisälsi 8 kysymystä. Tutkimuksen kohderyhmänä oli organisaation työntekijät Salen, S-Markettien ja Prismojen toimipaikoista. Vastauksia kyselyyn saatiin 86.
Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että yrityksen palkitsemisjärjestelmä motivoi henkilöstöä. Yrityksen työntekijät myös ymmärsivät, miksi tavoitteiden saavuttaminen päivittäin sekä yrityksen strategian ja tulospalkkion yhteensovittaminen on tärkeää. Tuloksissa tuli myös ilmi, että osa ei tiennyt strategiajakson tulospalkitsemisen tavoitteita hyvin. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että yrityksessä olisi hyvä kertoa myös enemmän muista asioista, joiden takia on tärkeää saavuttaa strategiatavoitteita kuin tulospalkkion suuruuden kannalta. Tämän lisäksi strategiajakson tulospalkitsemisen tavoitteista olisi hyvä kertoa enemmän ja esimerkiksi kysyä, tiedetäänkö tavoitteet.
Opinnäytetyön toinen luku koostuu toimeksiantajayrityksen esittelystä, jonka jälkeen on teoriaosuus eli työn teoreettinen viitekehys. Työn teoreettinen viitekehys koostuu kahdesta aiheesta, eli strategiasta ja palkitsemisesta. Strategiaa käsitellään luvussa kolme, ja palkitsemista luvussa neljä. Työn teoreettisen viitekehyksen jälkeen kerrotaan tutkimusmenetelmästä ja -aineistosta, joista kerrotaan luvussa viisi. Tutkimustulokset käydään läpi omassa osiossaan luvussa kuusi. Opinnäytetyön seitsemännessä luvussa on johtopäätökset ja pohdinta.
Opinnäytetyön tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena eli määrällisenä tutkimuksena. Tutkimusta varten tehtiin kyselylomake, joka sisälsi 8 kysymystä. Tutkimuksen kohderyhmänä oli organisaation työntekijät Salen, S-Markettien ja Prismojen toimipaikoista. Vastauksia kyselyyn saatiin 86.
Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että yrityksen palkitsemisjärjestelmä motivoi henkilöstöä. Yrityksen työntekijät myös ymmärsivät, miksi tavoitteiden saavuttaminen päivittäin sekä yrityksen strategian ja tulospalkkion yhteensovittaminen on tärkeää. Tuloksissa tuli myös ilmi, että osa ei tiennyt strategiajakson tulospalkitsemisen tavoitteita hyvin. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että yrityksessä olisi hyvä kertoa myös enemmän muista asioista, joiden takia on tärkeää saavuttaa strategiatavoitteita kuin tulospalkkion suuruuden kannalta. Tämän lisäksi strategiajakson tulospalkitsemisen tavoitteista olisi hyvä kertoa enemmän ja esimerkiksi kysyä, tiedetäänkö tavoitteet.