Saavutettavuudesta kilpailuetua. Verkkosivu-uudistus SF-C Härmän seutu ry:lle
Peltoniemi, Sarita (2024)
Peltoniemi, Sarita
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120533315
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120533315
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli uudistaa SF-C Härmän seutu ry:n olemassa olevat verkkosivut. toteutettiin kehitystyönä eli tarve verkkosivu-uudistukselle nousi toimeksiantajan tarpeesta. Yhdistyksen olemassa olevat verkkosivut eivät vastanneet nykyaikaisia standardeja, olivat haastavat ylläpitää sekä löytyivät huonosti hakukoneista.
Opinnäytetyössä tarkasteltiin nykyaikaisiin verkkosivuihin liittyviä standardeja ja verkkonäkyvyyden vaatimuksia. Suomessa on 1.4.2019 voimaan astunut laki digitaalisten palveluiden tarjoamisesta (306/2019), joka perustuu EU:n saavutettavuusdirektiiviin (2016/2102). Alun perin laki koski viranomaisia, julkisoikeudellisia laitoksia sekä tiettyjä yksityisen sektorin toimijoita, kuten pankkeja, vakuutusyhtiöitä ja joitakin järjestöjä (Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivi (EU) 2016/2102). Kansallinen digipalvelulaki laajenee koskemaan yhä useampia toimijoita 28.6.2025, jolloin se tulee koskemaan myös useita kuluttajille tarkoitettuja yksityisen sektorin palveluita. Digipalvelulaki ei kuitenkaan laajene koskemaan mikroyrityksiä, jolloin useat pienyritykset sekä yhdistykset eivät tule jatkossakaan tämän lain piiriin kuulumaan.
Saavutettavuuden tarkoituksena on varmistaa, että jokaisen yksilön on mahdollista käyttää digipalveluita täysin tasavertaisella tavalla, vaikka hänen toimintaansa rajoittaisikin jokin lyhyt- tai pitkäaikainen toimintahäiriö. Pitkäaikainen toimintahäiriö voi johtua esimerkiksi erilaisista näkö- tai kuulovammoista, motorisista rajoitteista tai erilaisista kognitiivisista haasteista. Aluehallintovirasto (i.a.-f) arvioi Suomessa olevan yli miljoona henkilöä, joiden digipalveluiden käyttö on hyvin rajoittunutta, mikäli palveluissa ei ole huomioitu saavutettavuutta.
Opinnäytetyössä todettiin, että saavutettavuusvaatimukset täyttämällä organisaation on mahdollista laajentaa asiakaskuntaansa sekä tätä kautta saavuttaa kilpailuetua. Saavutettavuudesta ei kuitenkaan ole hyötyä, ellei asiakkaat löydä digipalveluiden pariin. Tämän vuoksi saavutettavuuden rinnalla on ehdottomasti tärkeä huomioida myös verkkosivuston hakukoneoptimointi, jonka keinoin on mahdollista nostaa verkkosivuston liikennettä orgaanisesti eli hakukoneiden luonnollisten hakutulosten kautta.
Opinnäytetyössä tarkasteltiin nykyaikaisiin verkkosivuihin liittyviä standardeja ja verkkonäkyvyyden vaatimuksia. Suomessa on 1.4.2019 voimaan astunut laki digitaalisten palveluiden tarjoamisesta (306/2019), joka perustuu EU:n saavutettavuusdirektiiviin (2016/2102). Alun perin laki koski viranomaisia, julkisoikeudellisia laitoksia sekä tiettyjä yksityisen sektorin toimijoita, kuten pankkeja, vakuutusyhtiöitä ja joitakin järjestöjä (Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivi (EU) 2016/2102). Kansallinen digipalvelulaki laajenee koskemaan yhä useampia toimijoita 28.6.2025, jolloin se tulee koskemaan myös useita kuluttajille tarkoitettuja yksityisen sektorin palveluita. Digipalvelulaki ei kuitenkaan laajene koskemaan mikroyrityksiä, jolloin useat pienyritykset sekä yhdistykset eivät tule jatkossakaan tämän lain piiriin kuulumaan.
Saavutettavuuden tarkoituksena on varmistaa, että jokaisen yksilön on mahdollista käyttää digipalveluita täysin tasavertaisella tavalla, vaikka hänen toimintaansa rajoittaisikin jokin lyhyt- tai pitkäaikainen toimintahäiriö. Pitkäaikainen toimintahäiriö voi johtua esimerkiksi erilaisista näkö- tai kuulovammoista, motorisista rajoitteista tai erilaisista kognitiivisista haasteista. Aluehallintovirasto (i.a.-f) arvioi Suomessa olevan yli miljoona henkilöä, joiden digipalveluiden käyttö on hyvin rajoittunutta, mikäli palveluissa ei ole huomioitu saavutettavuutta.
Opinnäytetyössä todettiin, että saavutettavuusvaatimukset täyttämällä organisaation on mahdollista laajentaa asiakaskuntaansa sekä tätä kautta saavuttaa kilpailuetua. Saavutettavuudesta ei kuitenkaan ole hyötyä, ellei asiakkaat löydä digipalveluiden pariin. Tämän vuoksi saavutettavuuden rinnalla on ehdottomasti tärkeä huomioida myös verkkosivuston hakukoneoptimointi, jonka keinoin on mahdollista nostaa verkkosivuston liikennettä orgaanisesti eli hakukoneiden luonnollisten hakutulosten kautta.