Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Hämeen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Hämeen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Viestinnän vaikutukset 4H:n jäsenhankintaan

Konttinen, Pauliina (2024)

Avaa tiedosto
Konttinen_Pauliina.pdf (573.8Kt)
Lataukset: 


Konttinen, Pauliina
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120633514
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkitaan viestinnän vaikutuksia 4H-yhdistyksen jäsenhankintaan. Työn toimeksiantajana toimii Oriveden 4H-yhdistys. Työn taustana toimii julkisen puolen rahoituksen vähentyminen yhdistysten toiminnassa, jolloin jäsenhankinnan merkitys korostuu. Työn tavoitteena on saada selville millä tavoin viestintää voidaan hyödyntää jäsenhankinnassa, ja löytää konkreettisia kehitysehdotuksia yhdistyksen viestinnän parantamiseen jäsenhankinnan kannalta.
Tutkimusmenetelmänä työssä hyödynnettiin sekä kvalitatiivista, eli laadullista tutkimusmenetelmää, että kvantitatiivista, eli määrällistä tutkimusmenetelmää. Laadullisen tutkimuksen aineisto kerättiin toteuttamalla kolme teemahaastattelua. Haastateltaviksi valikoitui henkilöitä jäsenyyden eri vaiheista. Haastatteluissa esiin nousseita keskeisiä teemoja olivat toiminnan tuntemattomuus, yhdistyksen viestinnän näkymättömyys ja tietämättömyys yhdistyksen tarjoamista mahdollisuuksista aikuisille.
Määrällisen tutkimuksen aineisto kerättiin Microsoft Forms -alustalle luodun kyselyn avulla. Kyselyä jaettiin paikallisesti Oriveden Facebook -ryhmissä, ja kyselyyn toivottiin vastauksia sekä yhdistyksen jäseniltä, että henkilöiltä, jotka eivät ole jäseniä. Kyselyyn vastasi kymmenen henkilöä, joista yksikään ei ollut yhdistyksen jäsen. Kyselyssä nousi esiin, että vaikka 40 % kyselyyn vastanneista koki olevansa tietoisia yhdistyksen ajankohtaisesta toiminnasta, vain 20 % koki yhdistyksen näkyvyyden olevan riittävä.
Haastatteluiden ja kyselyn tuloksia hyödyntämällä voidaan tehdä johtopäätökset siitä, että yhdistyksen nykyinen viestintä ei näy riittävästi, eikä yhdistyksen toimintaa tunneta Orivedellä. Viestinnän näkyvyyttä on lisättävä, ja toiminnasta viestimistä laajennettava, jotta yhdistyksen toiminnan tunnettavuutta saadaan parannettua.
Viestinnän mahdollisuudet yhdistyksen jäsenhankinnassa ovat todella monipuoliset. Yhdistyksen viestintää ja sen keinoja on laajennettava, jotta viestinnän avulla voidaan tavoittaa haluttu, suurempi kohderyhmä. Erityisesti nuorten tavoittamiseen yhdistyksen on otettava käyttöön uusia viestinnän alustoja.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste