dc.contributor.author | Saviranta, Ville | |
dc.date.accessioned | 2024-12-09T09:30:17Z | |
dc.date.available | 2024-12-09T09:30:17Z | |
dc.date.issued | 2024 | - |
dc.identifier.uri | http://www.theseus.fi/handle/10024/873577 | |
dc.description.abstract | Suomen rataverkon turvallisuuden ja liikenneturvallisuuden ylläpito vaatii jatkuvaa kunnossapitoa ja valvontaa. Ratojen rakenteiden kestävyys heikkenee ajan mittaan, mikä voi johtaa radan geometrisiin virheisiin, jotka vaikuttavat turvallisuuteen ja käyttöön. Ratatarkastukset ovat oleellinen osa tätä kunnossapitoprosessia. Opinnäytetyössäni keskityin Gedo-ratamittausvaunun käyttöön radantarkastusvirheiden tulkinnassa ja sen soveltuvuuden arviointiin radan kunnossapidossa. Työ tehtiin yhteistyössä GRK Suomi Oy kanssa, ja mittaukset suoritettiin Etelä-Suomen kunnossapitoalueella.
Tutkimuksen päätavoitteena oli selvittää, kuinka Gedo-ratamittausvaunu soveltuu radan geometriavirheiden seurantaan ja analysointiin. Tärkeää oli myös vertailla sen tuloksia Meeri-radantarkastusvaunuun, jota käytetään Suomen rataverkolla laajasti koneelliseen radantarkastukseen. Meeri-ratamittausvaunun mittausmenetelmiä käsiteltiin vain vertailun osalta, ilman tarkempaa teknistä analyysiä.
Opinnäytetyö toteutettiin tapaustutkimuksina kolmessa eri paikassa, joissa radan geometriavirheet mitattiin sekä Gedolla että Meerillä. Mittaustuloksia analysoitiin työpajoissa asiantuntijoiden kanssa. Gedon ja Meerin tulosten vertailu tarjosi perusteet Gedon soveltuvuuden ja sen tuomien hyötyjen arvioimiselle.
Tutkimus osoittaa, että Gedo-ratamittausvaunu on tehokas lisätyökalu radan tarkastusprosessissa. Se tarjoaa monipuolisen ja tarkan työkalun, jonka avulla voidaan täydentää muita mittausmenetelmiä, kuten Meerin tekemiä mittauksia Gedo soveltuu erityisesti yksityiskohtaiseen tarkastukseen ja seurantaan, mutta sen käyttöä voisi laajentaa, jos siihen lisätään uusia lisäosia sekä ohjelmistoja kehitetään. Lisäksi Gedon käyttöä suositellaan jatkossa lisäämään erityisesti vaikeasti havaittavien radantarkastusvirheiden tutkimuksessa, mikä tukisi kattavampaa rataverkon kunnossapitoa. | fi |
dc.description.abstract | The purpose of this thesis was to assess the functionality, efficiency, and accuracy of the Gedo track measurement trolley in interpreting track geometry errors. Conducted for GRK Suomi Oy, the study involved data collection in Southern Finland's Track Maintenance Area 1, where primary measurements were completed by a team under close guidance from industry and academic supervisors.
The empirical analysis centered on comparing the Gedo trolley's measurements with those from the Meeri track inspection vehicle, a system widely used in Finland’s rail infrastructure. This study explored the technological applications and limitations of each system, particularly focusing on the Gedo trolley’s suitability for identifying geometric deviations. The measurements collected were analysed in workshops to draw conclusions about its applicability and the accuracy of results in diverse conditions.
The findings indicate that while the Gedo trolley provides accurate track geometry data, certain constraints—such as environmental limitations and specific work permits—affect its operational flexibility compared to traditional methods. However, it proves to be a useful tool for targeted inspections, particularly when high measurement frequency and precision are needed. The trolley’s functionality might be further expanded with the addition of advanced sensors and inertial systems, potentially enhancing its use for comprehensive track maintenance. | en |
dc.language.iso | fin | - |
dc.rights | fi=All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.|sv=All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.|en=All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.| | - |
dc.title | Gedo-ratamittausvaunun hyödyntäminen radantarkastusvirheiden tulkinnassa | - |
dc.type.ontasot | fi=AMK-opinnäytetyö|sv=YH-examensarbete|en=Bachelor's thesis| | - |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:amk-2024120933747 | - |
dc.subject.specialization | Infrarakentaminen | - |
dc.subject.degreeprogram | fi=Rakennus- ja yhdyskuntatekniikka|sv=Byggnads- och samhällsteknik|en=Civil and Construction Engineering| | - |
dc.subject.yso | rautatiet | - |
dc.subject.yso | mittaus | - |
dc.subject.yso | kunnossapito | - |
dc.subject.yso | raiteet | - |
dc.subject.yso | kustannukset | - |
dc.subject.yso | mittausmenetelmät | - |
dc.subject.yso | radat | - |
dc.relation.contractor | Grk Suomi Oy | - |
dc.subject.discipline | Rakennustekniikan tutkinto-ohjelma | - |
annif.suggestions.links | http://www.yso.fi/onto/yso/p17061|http://www.yso.fi/onto/yso/p4794|http://www.yso.fi/onto/yso/p9046|http://www.yso.fi/onto/yso/p19477|http://www.yso.fi/onto/yso/p24897|http://www.yso.fi/onto/yso/p7517|http://www.yso.fi/onto/yso/p20083|http://www.yso.fi/onto/yso/p15325|http://www.yso.fi/onto/yso/p7413|http://www.yso.fi/onto/yso/p5535 | fi |