Palautekyselyn sisällön validoiminen haastattelemalla ikäryhmässä 7–12 v
Heikkinen, Tuukka; Kiiskinen, Johanna (2024)
Heikkinen, Tuukka
Kiiskinen, Johanna
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120933731
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120933731
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää asiakaskokemusväittämien ymmärrettävyyttä 7–12-vuotiailla lapsilla. Opinnäytetyön tavoitteena on kehittää sosiaali- ja terveyspalveluiden asiakaskokemuksen mittareita, jotta lapsilta saatava palaute olisi luotettavaa ja toimisi lapsille tarkoituksenmukaisella tavalla. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Haastattelut suoritettiin puolistrukturoidulla menetelmällä, jossa kerättiin tietoa siitä, kuinka lapset ymmärtävät palautekyselyn väittämät, ja mitkä termit tai käsitteet vaativat selvennystä. Opinnäytetyössä haastateltiin kuutta (n=6) lasta. Haastattelut analysoitiin sisällönanalyysin avulla.
Analyysissä havaittiin, että abstraktit ja yleisluontoiset väittämät aiheuttivat haastetta lapsille. Käytännön esimerkit ja konkreettinen selvennys auttoivat lapsia ymmärtämään kysymysten tarkoituksen paremmin. Kyselyn kehittäminen vaatii termien selkeyttämistä ja kysymysten muotoilua lapsille paremmin soveltuviksi. Esimerkkejä ja konkreettisia tilanteita lisäämällä voidaan varmistaa kysytyn väittämän ymmärtäminen tarkoitetulla tavalla ja näin edistää tulosten luotettavuutta.
Analyysissä havaittiin, että abstraktit ja yleisluontoiset väittämät aiheuttivat haastetta lapsille. Käytännön esimerkit ja konkreettinen selvennys auttoivat lapsia ymmärtämään kysymysten tarkoituksen paremmin. Kyselyn kehittäminen vaatii termien selkeyttämistä ja kysymysten muotoilua lapsille paremmin soveltuviksi. Esimerkkejä ja konkreettisia tilanteita lisäämällä voidaan varmistaa kysytyn väittämän ymmärtäminen tarkoitetulla tavalla ja näin edistää tulosten luotettavuutta.
