Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Hämeen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Hämeen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Digityövälineiden hyödyntäminen 3–5-vuotiaiden lasten varhaiskasvatuksessa : käytännön opas varhaiskasvattajille

Öljymäki, Anna (2024)

 
Avaa tiedosto
Oljymaki_Anna.pdf (8.178Mt)
Lataukset: 


Öljymäki, Anna
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120933785
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa opinnäytetyön tilaajalle Messukylän päiväkodille tietoa ja konkreettinen opas digityövälineiden hyödyntämiseen 3–5-vuotiaiden ryhmissä. Työn tavoitteena oli rohkaista varhaiskasvattajia digityövälineiden käyttöön sekä monipuolistaa lasten mediakasvatusta ja varhaiskasvatuksen toimintaa. Opinnäytetyön tutkimustehtävänä oli tuoda esille erilaisia digityövälineitä sekä vinkkejä niiden hyödyntämiseen varhaiskasvatusryhmissä. Tutkimuskysymyksenä oli ”Miten digityövälineitä voidaan hyödyntää 3–5-vuotiaiden lasten varhaiskasvatuksessa?”. Työn avulla etsittiin tähän kysymykseen monipuolisia, käytännönläheisiä vastauksia, jotka koottiin lopputuotoksena tehtyyn oppaaseen.

Tietoperustassa käsiteltiin varhaiskasvatusta yleisesti sekä pedagogiikkaa ja oppimisen alueita. Lisäksi tarkasteltiin mediakasvatusta, teknologiakasvatusta ja digitaalisia välineitä varhaiskasvatuksessa. Jotta työn lopputuotoksena syntyneestä oppaasta saatiin tilaajapäiväkodin tarpeisiin vastaava, päiväkodin kasvattajien näkemyksiä ja kokemuksia digivälineiden käytöstä varhaiskasvatuksen toiminnassa selvitettiin kyselyn avulla. Kasvattajien vastausten pohjalta tehtiin käytännön opas, johon koottiin konkreettisia ideoita digityövälineiden hyödyntämiseen.

Työn tuotoksena syntyneessä sähköisessä oppaassa esitellään erilaisia maksuttomia sovelluksia ja verkkosivustoja, joita voi hyödyntää varhaiskasvatuksen toiminnassa 3–5-vuotiaiden ryhmissä. Opas sisältää oppimisen alueiden mukaan ryhmiteltyjä sovellusten nimiä ja linkkejä sekä lyhyen kuvauksen kunkin sovelluksen tai sivuston sisällöstä tai vinkin sen hyödyntämiseen. Opinnäytetyön johtopäätöksenä voidaan todeta, että erilaisia digityövälineitä voidaan hyödyntää 3–5-vuotiaiden lasten varhaiskasvatuksessa monipuolisesti esimerkiksi oppimisen välineenä tai leikin innoittajana. Digityövälineiden avulla voidaan vahvistaa kaikkia varhaiskasvatuksen oppimisen alueita ja näin tukea lasten oppimista, osallisuutta ja luovuutta monin tavoin.
 
The purpose of this practice-based bachelor’s thesis was to provide the thesis commissioner with a practical guide about utilizing digital tools with children aged 3–5 years. The thesis was commissioned by Messukylä daycare centre. The aim was to encourage early childhood educators to use digital tools and to make children’s media education more versatile. The thesis introduces various digital tools and provides tips for using them in early childhood education. The research question was: “How can digital tools be utilized in early childhood education for children aged 3–5 years?”. The thesis examined versatile, practical answers to this question, which were compiled into a guide as the final output.

The theoretical basis of the thesis consisted of early childhood education and care, pedagogy and learning areas. It also dealt with media education, technology education and digital tools in early childhood education settings. The views and experiences of the early childhood educators on the use of digital tools in early childhood education activities were examined through a survey. That ensured that the guide fits to the needs of the commissioning daycare centre. Based on the educators' responses, a practical guide was created, containing ideas for utilizing digital tools.

The guide presents different free applications and websites that can be used in early childhood activities in groups of 3–5-year-olds. The guide includes application names and links to websites divided according to learning areas. There is also a short description of the content of each application or website, or advice how to use it. The conclusion of the thesis is that various digital tools can be utilized in early childhood education for children aged 3–5 years, for example as a learning tool or as an inspiration for play. Digital tools can strengthen all learning areas in early childhood education and support children's learning, participation and creativity in multiple ways.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste