Ammatillisten opettajien kokema työhyvinvointi uudessa vuosityöaikamallissa
Sipi, Laura (2024)
Sipi, Laura
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120934126
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120934126
Tiivistelmä
Ammatillisessa koulutuksessa on tapahtunut paljon isoja rakenteellisia muutoksia viime vuosina. Muutoksia ovat tuoneet lakiuudistukset, työehtosopimusuudistukset sekä muut yhteiskunnalliset muutokset. Nämä kaikki ovat vaikuttaneet ammatillisten opettajien työhön merkittävästi. Kaikkein merkittävimmät muutokset opettajan työhön saivat aikaan vuonna 2018 voimaan tullut ammatillisen koulutuksen reformi ja sen seurauksena heti perään muutaman vuoden siirtymäajalla tullut ammatillisten opettajien uusi vuosityöaikamalli sekä myös oppivelvollisuuden laajentuminen syksystä 2021 alkaen.
Vuosityöaikamalli ja taustalla olleet muut muutokset muokkasivat ammatillisten opettajien työtä ja työaikaa täysin uuteen muotoon. Muutos herätti hyvin vilkasta keskustelua opettajien keskuudessa ja aihetta oli syytä tutkia, miten ammatilliset opettajat kokevat työhyvinvoinnin uudessa vuosityöaikamallissa. Tavoitteena oli selvittää, onko uusi vuosityöaikamalli lisännyt tai vähentänyt opettajien kokemusta työhyvinvoinnista ja mitkä tekijät ovat vaikuttaneet eniten joko positiivisesti tai negatiivisesti opettajien työhyvinvointiin. Lisäksi selvitettiin, onko työhyvinvoinnin kokemisessa eroa siinä, minkä työehtosopimuksen piirissä vastaaja on (ovtes, sivista, avainotes).
Tutkimuksessa käytettiin kvantitatiivista menetelmää, jonka kysely perustui tietoperustaan työhyvinvoinnista ja sen rakentumisesta. Aineisto kerättiin webropol -ohjelmalla ja jaettiin opettajille Facebookin kahden ryhmän kautta, joissa on tuhansia opettajia liittyneinä.
Kyselyn tuloksista kävi ilmi, että vuosityöaikamalli on heikentänyt opettajien kokemaa työhyvinvointia. Kaikkein eniten haasteita työhyvinvoinnille kyselyn mukaan aiheuttavat kiireen tunne sekä stressin kokeminen. Pitkään jatkuessaan stressi ja kiire voivat aiheuttaa työuupumuksen. Työ on pirstaloitunut, työtehtävät lisääntyneet ja vaikutusmahdollisuuksien omaan työhön koetaan vähentyneen. Positiivisia puolia opettajien näkemyksien mukaan olivat merkityksellisen työn tekeminen, yhteisöllisyyden tunne ja työympäristön kokeminen turvalliseksi.
Ammatilliset oppilaitokset ovat joko Kunnallisen opetusalan virka- ja työehtosopimuksen (ovtesin) piirissä, Avaintyönantajat AVAINTA ry:n työehtosopimuksen (avainotes) piirissä tai Yksityisen opetusalan työehtosopimuksen (sivista) piirissä. Tutkimuksen mukaan sivistan sopimukseen kuuluvat kokivat yleisesti ottaen parempaa työhyvinvointia kuin ovtesiin tai avainotesiin kuuluvat.
Vuosityöaikamalli ja taustalla olleet muut muutokset muokkasivat ammatillisten opettajien työtä ja työaikaa täysin uuteen muotoon. Muutos herätti hyvin vilkasta keskustelua opettajien keskuudessa ja aihetta oli syytä tutkia, miten ammatilliset opettajat kokevat työhyvinvoinnin uudessa vuosityöaikamallissa. Tavoitteena oli selvittää, onko uusi vuosityöaikamalli lisännyt tai vähentänyt opettajien kokemusta työhyvinvoinnista ja mitkä tekijät ovat vaikuttaneet eniten joko positiivisesti tai negatiivisesti opettajien työhyvinvointiin. Lisäksi selvitettiin, onko työhyvinvoinnin kokemisessa eroa siinä, minkä työehtosopimuksen piirissä vastaaja on (ovtes, sivista, avainotes).
Tutkimuksessa käytettiin kvantitatiivista menetelmää, jonka kysely perustui tietoperustaan työhyvinvoinnista ja sen rakentumisesta. Aineisto kerättiin webropol -ohjelmalla ja jaettiin opettajille Facebookin kahden ryhmän kautta, joissa on tuhansia opettajia liittyneinä.
Kyselyn tuloksista kävi ilmi, että vuosityöaikamalli on heikentänyt opettajien kokemaa työhyvinvointia. Kaikkein eniten haasteita työhyvinvoinnille kyselyn mukaan aiheuttavat kiireen tunne sekä stressin kokeminen. Pitkään jatkuessaan stressi ja kiire voivat aiheuttaa työuupumuksen. Työ on pirstaloitunut, työtehtävät lisääntyneet ja vaikutusmahdollisuuksien omaan työhön koetaan vähentyneen. Positiivisia puolia opettajien näkemyksien mukaan olivat merkityksellisen työn tekeminen, yhteisöllisyyden tunne ja työympäristön kokeminen turvalliseksi.
Ammatilliset oppilaitokset ovat joko Kunnallisen opetusalan virka- ja työehtosopimuksen (ovtesin) piirissä, Avaintyönantajat AVAINTA ry:n työehtosopimuksen (avainotes) piirissä tai Yksityisen opetusalan työehtosopimuksen (sivista) piirissä. Tutkimuksen mukaan sivistan sopimukseen kuuluvat kokivat yleisesti ottaen parempaa työhyvinvointia kuin ovtesiin tai avainotesiin kuuluvat.