Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Puheeksiotto-opas : opas puheeksiottoon Raision kaupungin perusopetuksen opettajille

Väinämö, Tinja; Äijälä, Iida (2024)

 
Avaa tiedosto
Vainamo_Aijala.pdf (4.829Mt)
Lataukset: 


Väinämö, Tinja
Äijälä, Iida
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120933898
Tiivistelmä
Kehittämistyön tavoitteena oli laatia puheeksiotto-opas Raision kaupungin Ihalan ja Kuloisten alakoulujen opettajille. Oppaan tarkoituksena on tukea opettajia puheeksiottotilanteissa lasten ja heidän vanhempiensa kanssa. Puheeksiotto on keskeinen ennaltaehkäisevän työn väline, jonka avulla ammattilaiset voivat tuoda esiin huolenaiheita ja tarjota tukea varhaisessa vaiheessa. Selkeät ja käytännönläheiset työkalut ovat erityisen tärkeitä, jotta opettajat voivat käsitellä haastavat tilanteet tehokkaasti ja rakentavasti. Kehittämistyön myötä syntynyt opas auttaa opettajia parantamaan yhteistyötä perheiden kanssa ja tukemaan lapsen hyvinvointia.

Opas perustuu opettajien tarpeisiin ja palautteeseen, korostaen selkeiden ja helposti sovellettavien menetelmien merkitystä puheeksiottotilanteissa. Varhainen puuttuminen on ratkaisevaa lapsen hyvinvoinnin tukemisessa. Opettajat ovat usein ensimmäisiä, jotka huomaavat esimerkiksi muutoksia lapsen koulumenestyksessä tai käytöksessä, ja he ovat avainasemassa käsittelemään näitä asioita yhdessä oppilaan ja hänen vanhempiensa kanssa. Keskeistä on kunnioittava ja ratkaisukeskeinen lähestymistapa, joka mahdollistaa yhteisen ongelmanratkaisun ja syrjäytymisen ennaltaehkäisyn. Kasvatuskumppanuus kodin ja koulun välillä tukee lapsen kehitystä ja oppimista.

Oppaassa painotetaan huolen tunnistamisen ja puheeksiottotilanteen valmistautumisen merkitystä. Se ohjaa opettajia keskustelemaan kollegoiden tai muiden ammattilaisten kanssa ennen puheeksiottamista, hyödyntämään moniammatillista tukea sekä arvioimaan huolen vakavuutta huolen vyöhykkeistön avulla. Lisäksi opas sisältää käytännön neuvoja ja ohjeita, kuten lastensuojeluilmoituksen tekemisen prosessit, sekä vinkkejä siihen, miten käsitellä huolta lapsen tai vanhemman päihteidenkäytöstä, perheen taloudellisesta tilanteesta tai lapsen henkisestä hyvinvoinnista.

Kehittämistyön tärkeimmät menetelmät olivat sähköinen kyselylomake ja dialogiset keskustelut. Kyselylomakkeiden vastausten analysoinnin pohjalta valittiin oppaan keskeiset aiheet. Lopputuloksena syntyi käytännönläheinen ohjevihko, joka toimii opettajien työvälineenä puheeksiottotilanteissa. Oppaassa korostetaan kunnioittavaa asennetta, aktiivista kuuntelua ja ratkaisukeskeisyyttä, jotka ovat avainasemassa lasten ja perheiden tukemisessa.
 
The aim of this development project was to create a guide for addressing issues fot teachers at Ihalan and Kuloisten primary schools in the City of Raisio. The guide is designed to support teachers in initiating discussions with children and their parents. These conversations are a crucial tool in preventive work, enabling professionals to address concerns and provide support at an early stage. Clear and practical tools are essential for teachers to handle challenging situations effectively and constructively. The guide developed in this project aims to improve collaboration with families and promote children's well-being.

The guide is based on teachers’ feedback and their expressed need for clear, easily applicable methods in discussion situations. Early intervention plays a critical role in supporting a child’s well-being. Teachers are often the first to notice issues such as changes in academic performance or behavior and are in a key position to address them with the child and their parents. A respectful and solution-oriented approach is vital for fostering mutual understanding and preventing marginalization. Partnership between home and school is fundamental to supporting a child’s development and learning.

The guide emphasizes the importance of identifying concerns and preparing for discussions. It advises teachers to consult with colleagues or other professionals before addressing concerns, utilize multidisciplinary support, and evaluate the severity of the issue using the Concern Zones framework. Additionally, the guide provides practical instructions, such as how to handle child welfare reporting processes, and offers advice on addressing concerns related to a child’s or parent’s substance use, financial difficulties, or mental well-being.

The key methods used in this development project were an electronic survey and dialogical discussions. Topics for the guide were selected based on an analysis of the survey responses. The final product is a practical handbook that serves as a tool for teachers in discussion situations. The guide emphasizes a respectful attitude, active listening, and a solution-focused approach, which are essential in supporting children and families effectively.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste