Asiakastilaisuudet B2B -liiketoiminnassa : Case TietoAreena Oy
Metsämarttila, Samuli (2024)
Metsämarttila, Samuli
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121034192
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121034192
Tiivistelmä
Asiakastilaisuudet ovat osa yritysten markkinointitoimenpiteitä. Kasvokkain tapahtuvat asiakastilaisuudet ovat edelleen merkittävä keino vaikuttaa asiakkaiden mielikuviin ja käsityksiin tapahtumaa järjestävästä yrityksestä. Tämän asiakastilaisuuksia koskevan opinnäytetyön toimeksiantaja TietoAreena Oy on turkulainen IT-alan yritys, jonka tuotteisiin ja palveluihin kuuluvat mm. kassajärjestelmät, maksupäätteet sekä muut IT-tuotteet ja palvelut. TietoAreena Oy:n asiakkaat ovat yrityksiä, julkishallinnon organisaatioita tai muita yhteisöjä. TietoAreena Oy:n tavoitteena on selvittää asiakastilaisuuksien käyttäminen ja mahdollisuuden asiakkuuksien ja markkinoinnin kehittämisessä.
Tässä opinnäytetyössä selvitettiin, minkälaisiin asiakastilaisuuksiin TietoAreena Oy:n keskeisimmät asiakkaat mieluiten osallistuvat ja mitkä asiat vaikuttavat asiakkaiden kokemukseen onnistuneesta asiakastilaisuudesta. Opinnäytetyön teoriaosuudessa käydään läpi asiakastilaisuuksien osalta tapahtumamarkkinointia ja asiakkuuksien hallintaa. Tutkimusosassa haastateltiin TietoAreena Oy:n johdon kanssa valitut keskeisimmät asiakkaat. Haastattelut toteutettiin yksilöhaastatteluina.
Haastatteluissa nousi esiin neljä keskeistä teemaa, jotka ovat: henkilökohtaisuus, yllätyksellisyys, verkostoituminen ja liiketoiminnallinen hyöty. Asiakkaat kokivat saavansa paljon hyödyllistä ja tärkeää tietoa sellaisten asiakastilaisuuksien kautta, jotka tukevat liiketoiminnallista hyötyä. Henkilökohtainen vuorovaikutus vahvistaa yhteistyötä yritysten välillä. Asiakkaiden verkostoituminen asiakastilaisuuksissa tuo arvokkaita uusia kontakteja ja näkemyksiä oman liiketoiminnan kehittämiseen. Yllätyksellisyys jättää positiivisen muistijäljen ja tapahtumiin osallistutaan myös tulevaisuudessa mielellään. Näiden elementtien tulisi näkyä siis onnistuneessa asiakastilaisuudessa.
Tässä opinnäytetyössä selvitettiin, minkälaisiin asiakastilaisuuksiin TietoAreena Oy:n keskeisimmät asiakkaat mieluiten osallistuvat ja mitkä asiat vaikuttavat asiakkaiden kokemukseen onnistuneesta asiakastilaisuudesta. Opinnäytetyön teoriaosuudessa käydään läpi asiakastilaisuuksien osalta tapahtumamarkkinointia ja asiakkuuksien hallintaa. Tutkimusosassa haastateltiin TietoAreena Oy:n johdon kanssa valitut keskeisimmät asiakkaat. Haastattelut toteutettiin yksilöhaastatteluina.
Haastatteluissa nousi esiin neljä keskeistä teemaa, jotka ovat: henkilökohtaisuus, yllätyksellisyys, verkostoituminen ja liiketoiminnallinen hyöty. Asiakkaat kokivat saavansa paljon hyödyllistä ja tärkeää tietoa sellaisten asiakastilaisuuksien kautta, jotka tukevat liiketoiminnallista hyötyä. Henkilökohtainen vuorovaikutus vahvistaa yhteistyötä yritysten välillä. Asiakkaiden verkostoituminen asiakastilaisuuksissa tuo arvokkaita uusia kontakteja ja näkemyksiä oman liiketoiminnan kehittämiseen. Yllätyksellisyys jättää positiivisen muistijäljen ja tapahtumiin osallistutaan myös tulevaisuudessa mielellään. Näiden elementtien tulisi näkyä siis onnistuneessa asiakastilaisuudessa.