Logistiikka-alan työympäristössä toimimisen tutkinnon osan tarkastelu ja toimintamalliehdotus
Tiirikainen, Päivi (2024)
Tiirikainen, Päivi
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120934102
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120934102
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia, kuinka oppilaitoksissa toteutetaan uutta tutkinnon osaa, joka alkoi ammatillisissa oppilaitoksissa 1.8.2022. Tutkinnon osa on nimeltään logistiikka-alan työympäristössä toimiminen, ja opinto on 15 osaamispisteen kokonaisuus. Opinnäytetyöllä ei ole erillistä toimeksiantajaa, vaan tutkija oli itse kiinnostunut uudesta tutkinnon osasta, jota opetetaan logistiikka-alan oppilaitoksissa logistiikan perustutkinnon osana. Aikaisempia tutkimustuloksia ei ole käytettävissä, sillä aihe on ensimmäistä vuotta logistiikan perustutkinnon opetussuunnitelmassa.
Tutkimusmenetelmiä, joita tutkimuksessa käytettiin, ovat havainnointi, kyselytutkimus ja keskustelut opetushenkilökunnan ja opetushallituksen työntekijän kanssa. Havainnot perustuvat tutkijan omaan opetukseen Keski-Uudenmaan koulutuskuntayhtymä Keudan oppilaitoksessa Mäntsälässä, Lukkarinpolun toimipisteessä syys- ja kevätlukukauden aikana (2022–2023). Kysetutkimus on toteutettu Forms-alustaa käyttäen. Kyselyyn valikoitui 20 Keudan logistiikka-alan opettajaa ja ohjaajaa sekä 20 muiden oppilaitosten opettajaa ja ohjaajaa. Oppilaitoksia kyselyyn osallistui yhteensä kuusi: Keuda, Stadin ammattioppilaitos, Varia, Careeria, Työteho-seura ja Spesia. Vastausaikaa kyselyyn oli kaksi viikkoa, jolloin 20 henkilöä eli 50 % kohderyhmästä vastasi kysymyksiin.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään opetussuunnitelmaa, tutkinnon osia/osaa sekä opiskelijan opiskeluprosessia ammatillisessa oppilaitoksessa logistiikka-alalla.
Havaintojen, kyselytutkimuksen ja haastattelun perusteella on analysoitu opettajien ja ohjaajien toimintamalleja ja ehdotuksia opetuksen tavoitteelliseen ja ammattitaitoiseen opetukseen. Uuden tutkinnon osan toteutus on vielä alkuvaiheessa, mutta opettajien ja ohjaajien kokemukset ja ehdotukset auttavat kehittämään opetusta. Tuloksista oli myös havaittavissa opettajien ja ohjaajien tuen tarve materiaalien suhteen.
Asiasanat: logistiikka-ala, ammatillinen koulutus, ammatilliset oppilaitokset, ammatilliset tutkinnot
Tutkimusmenetelmiä, joita tutkimuksessa käytettiin, ovat havainnointi, kyselytutkimus ja keskustelut opetushenkilökunnan ja opetushallituksen työntekijän kanssa. Havainnot perustuvat tutkijan omaan opetukseen Keski-Uudenmaan koulutuskuntayhtymä Keudan oppilaitoksessa Mäntsälässä, Lukkarinpolun toimipisteessä syys- ja kevätlukukauden aikana (2022–2023). Kysetutkimus on toteutettu Forms-alustaa käyttäen. Kyselyyn valikoitui 20 Keudan logistiikka-alan opettajaa ja ohjaajaa sekä 20 muiden oppilaitosten opettajaa ja ohjaajaa. Oppilaitoksia kyselyyn osallistui yhteensä kuusi: Keuda, Stadin ammattioppilaitos, Varia, Careeria, Työteho-seura ja Spesia. Vastausaikaa kyselyyn oli kaksi viikkoa, jolloin 20 henkilöä eli 50 % kohderyhmästä vastasi kysymyksiin.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään opetussuunnitelmaa, tutkinnon osia/osaa sekä opiskelijan opiskeluprosessia ammatillisessa oppilaitoksessa logistiikka-alalla.
Havaintojen, kyselytutkimuksen ja haastattelun perusteella on analysoitu opettajien ja ohjaajien toimintamalleja ja ehdotuksia opetuksen tavoitteelliseen ja ammattitaitoiseen opetukseen. Uuden tutkinnon osan toteutus on vielä alkuvaiheessa, mutta opettajien ja ohjaajien kokemukset ja ehdotukset auttavat kehittämään opetusta. Tuloksista oli myös havaittavissa opettajien ja ohjaajien tuen tarve materiaalien suhteen.
Asiasanat: logistiikka-ala, ammatillinen koulutus, ammatilliset oppilaitokset, ammatilliset tutkinnot