Sisäisen johtamisviestinnän merkitys organisaation muutostilanteissa
Mäkinen, Inka (2024)
Mäkinen, Inka
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121034154
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121034154
Tiivistelmä
Johtamisviestinnällä – tai sen puutteella – on keskeinen rooli työntekijöiden sitoutumiseen ja motivaatioon erityisesti muutostilanteiden aikana. Tämän opinnäytetyön tavoitteena on tutkia sisäisen johtamisviestinnän merkitystä organisaation muutostilanteissa ja tarkoituksena on selvittää, miten se vaikuttaa työntekijöiden sitoutumiseen ja motivaatioon muutoksen keskellä. Opinnäytetyön viitekehys pohjautuu viestintään, sen vaikutuksiin työntekijöiden sitoutumiseen ja motivaatioon sekä muutosjohtamiseen.
Tämän opinnäytetyön yhteistyötahona toimii pohjoismainen kiinteistöalan asiantuntijaorganisaatio. Tutkimuksessa käytetään kvantitatiivista tutkimusotetta, ja tarkastelun kohteena ovat organisaation Suomen henkilöstön näkemykset sekä mielipiteet johtamisviestinnän merkityksestä ja sen nykytilasta. Aineisto kerättiin sähköisellä kyselytutkimuksella Microsoft Forms -kyselytyökalun avulla. Kyselyyn liittyvä tiedote lähetettiin henkilöstölle sähköpostitse ja lisäksi tieto kyselystä jaettiin organisaation sisäisessä Workplace-tiedonjakokanavassa. Kysely toteutettiin marraskuussa 2024 ja siihen vastasi yhteensä 194 henkilöä.
Kyselytutkimuksen tulokset osoittavat, että johtamisviestintä koetaan yleisesti erittäin tärkeäksi muutostilanteissa. Valtaosa vastaajista kokee viestinnän olevan merkittävä tekijä oman työmotivaation kannalta. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että tutkitun yrityksen johtamisviestintä on kokonaisuudessaan kohtuullisella tasolla, mutta siinä on kehittämisen varaa erityisesti oikea-aikaisuuden ja osallistavuuden osalta. Tuloksista ilmenee, että osa henkilöstöstä kokee, että heille ei tiedoteta muutoksista riittävän avoimesti ja ajantasaisesti. Myös johdon osallistaminen ja vuorovaikutus muutostilanteissa nähdään jokseenkin puutteellisina. Tutkimustulokset antavat yritykselle arvokasta tietoa johtamisviestinnän nykytilasta. Näiden tulosten pohjalta yritys voi kehittää viestintästrategioitaan ja parantaa johtamisviestinnän tehokkuutta muutostilanteiden hallinnassa. Erityisesti viestinnän oikea-aikaisuuden ja johdon osallistavuuden lisääminen voivat parantaa henkilöstön sitoutumista ja motivaatiota.
Tämän opinnäytetyön yhteistyötahona toimii pohjoismainen kiinteistöalan asiantuntijaorganisaatio. Tutkimuksessa käytetään kvantitatiivista tutkimusotetta, ja tarkastelun kohteena ovat organisaation Suomen henkilöstön näkemykset sekä mielipiteet johtamisviestinnän merkityksestä ja sen nykytilasta. Aineisto kerättiin sähköisellä kyselytutkimuksella Microsoft Forms -kyselytyökalun avulla. Kyselyyn liittyvä tiedote lähetettiin henkilöstölle sähköpostitse ja lisäksi tieto kyselystä jaettiin organisaation sisäisessä Workplace-tiedonjakokanavassa. Kysely toteutettiin marraskuussa 2024 ja siihen vastasi yhteensä 194 henkilöä.
Kyselytutkimuksen tulokset osoittavat, että johtamisviestintä koetaan yleisesti erittäin tärkeäksi muutostilanteissa. Valtaosa vastaajista kokee viestinnän olevan merkittävä tekijä oman työmotivaation kannalta. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että tutkitun yrityksen johtamisviestintä on kokonaisuudessaan kohtuullisella tasolla, mutta siinä on kehittämisen varaa erityisesti oikea-aikaisuuden ja osallistavuuden osalta. Tuloksista ilmenee, että osa henkilöstöstä kokee, että heille ei tiedoteta muutoksista riittävän avoimesti ja ajantasaisesti. Myös johdon osallistaminen ja vuorovaikutus muutostilanteissa nähdään jokseenkin puutteellisina. Tutkimustulokset antavat yritykselle arvokasta tietoa johtamisviestinnän nykytilasta. Näiden tulosten pohjalta yritys voi kehittää viestintästrategioitaan ja parantaa johtamisviestinnän tehokkuutta muutostilanteiden hallinnassa. Erityisesti viestinnän oikea-aikaisuuden ja johdon osallistavuuden lisääminen voivat parantaa henkilöstön sitoutumista ja motivaatiota.