Salibandyseuran markkinointiviestinnän kehittäminen
Luomala, Joona (2024)
Luomala, Joona
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121034274
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121034274
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää urheiluseura Seinäjoen Peliveljien markkinointiviestintää. Opinnäytetyön ensimmäisenä tavoitteena oli perehtyä markkinointiviestinnän suunnitteluprosessiin. Toisena tavoitteena oli perehtyä valittuihin urheiluseuran kannalta keskeisimpiin markkinointiviestinnän keinoihin. Kolmantena tavoitteena oli luoda markkinointiviestintäsuunnitelma toimeksiantajana toimivalle urheiluseura Seinäjoen Peliveljille.
Teoriaosuudessa perehdytään markkinointiviestinnän suunnitteluprosessiin, johon kuuluvat tilanneanalyysi, kohderyhmien ja tavoitteiden määrittely, budjetointi ja mittaaminen. Urheiluseuran markkinointiviestintää koskevassa osuudessa syvennytään digitaaliseen markkinointiin ja strategiaan, eri sosiaalisen median kanaviin, vaikuttajamarkkinointiin, verkkosivuihin ja hakukoneoptimointiin, media- ja suoramainontaan sekä tiedotus- ja suhdetoimintaan.
Markkinointiviestintäsuunnitelmaa varten ensin analysoitiin toimeksiantajan nykytilannetta sosiaalisen median kanavissa ja muun viestinnän osalta. Apuna käytettiin myös benchmarkingia, eli tutkittiin ja vertailtiin kahden lähialueella toimivan kilpailijan toimintaa. Lopulta nimettiin uusia keinoja lisätä viestinnän tasoa ja organisoida ja aikatauluttaa sekä seurata ja arvioida sitä. Avuksi luotiin myös vuosikaavio, josta näkee tärkeimmät huomiot ympärivuotista markkinointia varten.
Teoriaosuudessa perehdytään markkinointiviestinnän suunnitteluprosessiin, johon kuuluvat tilanneanalyysi, kohderyhmien ja tavoitteiden määrittely, budjetointi ja mittaaminen. Urheiluseuran markkinointiviestintää koskevassa osuudessa syvennytään digitaaliseen markkinointiin ja strategiaan, eri sosiaalisen median kanaviin, vaikuttajamarkkinointiin, verkkosivuihin ja hakukoneoptimointiin, media- ja suoramainontaan sekä tiedotus- ja suhdetoimintaan.
Markkinointiviestintäsuunnitelmaa varten ensin analysoitiin toimeksiantajan nykytilannetta sosiaalisen median kanavissa ja muun viestinnän osalta. Apuna käytettiin myös benchmarkingia, eli tutkittiin ja vertailtiin kahden lähialueella toimivan kilpailijan toimintaa. Lopulta nimettiin uusia keinoja lisätä viestinnän tasoa ja organisoida ja aikatauluttaa sekä seurata ja arvioida sitä. Avuksi luotiin myös vuosikaavio, josta näkee tärkeimmät huomiot ympärivuotista markkinointia varten.