Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Elokuvamusiikin suunnittelun ja sävellyksen metodit

Periviita, Riikka (2024)

 
Avaa tiedosto
Periviita_Riikka.pdf (1.380Mt)
Lataukset: 


Periviita, Riikka
2024
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121034264
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä käsiteltiin elokuvamusiikin yhteensovittamista elokuvan kokonaisuuteen ja siihen liittyviä metodeja sekä psykologista että käytännöllisistä näkökulmista katsottuna. Lisäksi opinnäytetyössä esiteltiin elokuvamusiikin luomisen historiaa mykkäelokuvista nykypäivään. Opinnäytetyössä syvällisemmin tarkasteltiin millaisia eri metodeja elokuvasäveltäjät ovat käyttäneet sävellysprosesseissaan sekä millaiset asiat tai tapahtumat ovat inspiroineet heitä työskentelyn alkuun ja sen aikana. Opinnäytetyö tutki muun muassa onko onnistuneina pidetyistä elokuvamusiikki-scoreista löydettävissä sellaisia yhdistäviä tekijöitä, joiden tiedostamisesta olisi hyötyä elokuvasäveltämisprosessin suunnittelu- ja toteutusvaiheissa.

Lähdemateriaalina käytettiin kymmenien elokuvasäveltäjien haastatteluja ja lausuntoja. Tiedonkeruu pohjautui valtaosin elokuvasäveltämiseen keskittyvään englanninkieliseen kirjallisuuteen aina 1970-luvulta 2020-luvulle. Lisäksi opinnäytetyötä varten toteutettiin kolmen elokuvasäveltäjän haastattelut. Jokaisessa haastattelussa keskityttiin yhden elokuvan sävellysprosessiin. Haastatelluista suomalainen Tuomas Wäinölä on toinen kotimaisen toimintaelokuvan Sisu säveltäjistä. Toisen haastattelun irlantilainen elokuvasäveltäjä Stephen McKeon valaisi Evil Dead Rise gore-kauhuelokuvan ideointia ja sävellysprosessin vaiheita. Kolmantena haastateltavana skotlantilainen Hollywood-säveltäjä Lorne Balfe avasi Marvel Cinematic Universe-sarjaan kuuluvan supersankarielokuvan Black Widow säveltämiseen johtanutta inspiraatiota ja sen musiikin yhteensovittamista kuvan kanssa.

Opinnäytetyössä riskinotto todettiin analysoimalla yhdeksi tiedostettavaksi tekijäksi pyrittäessä erityisen onnistuneeseen elokuvamusiikki-scoreen. Sen lisäksi että elokuvan score on silloin onnistunut, kun se tukee elokuvaa parhaalla mahdollisella tavalla, tulee sen lisäksi erottua jollain tavalla sitä edeltäneistä elokuva-scoreista. Usein pyrittäessä luomaan jotain uutta tai erilaista täytyy ottaa riskejä.

Opinnäytetyön tarkoituksena on herättää lukijassa ajatuksia elokuvasäveltämisen prosesseista ja erityisesti sen ideointivaiheista. Lisäksi se toimii pienimuotoisena oppaana elokuvamusiikin maailmaan pitäen sisällään sen eri aikakausien ominaispiirteitä. Opinnäytetyö voisi olla laajennettavissa syvällisempään kirjalliseen muotoon esimerkiksi tutkimuksen ja haastattelujen osalta.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste