Työkierto tilitoimistossa
Malja, Anniina (2024)
Malja, Anniina
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121034276
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121034276
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia toimeksiantajana olevan tilitoimiston työkiertoa ja toimia ensimmäisenä askeleena työkierron kehittämisessä. Teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin tilitoimistoalaa ja tilitoimistossa työskentelyä sekä työkiertoa ja siihen liittyvä käsitteitä.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää toimeksiantajan työntekijöiden suhtautumista työkiertoon ja antaa toimeksiantajalle kehitysehdotuksia työkierron toteuttamiseen. Tutkimuksessa hyödynnettiin sekä laadullista että määrällistä menetelmää. Laadulliseksi menetelmäksi valittiin teemahaastattelu ja määrälliseksi menetelmäksi sähköinen kyselylomake.
Teemahaastattelu toteutettiin yhdelle toimeksiantajan esihenkilölle ja sen tarkoituksena oli saada lisää tietoa toimeksiantajan toiminnasta sekä työkierron toteutuksesta. Kyselytutkimus puolestaan toteutettiin kokonaistutkimuksena ja siihen osallistui lopulta 29 henkilöä 40:stä. Kyselytutkimuksen tarkoituksena oli selvittää työntekijöiden näkemyksiä ja mielipiteitä työkierrosta sekä saada heiltä ehdotuksia työkierron kehittämiseen.
Tutkimustulokset tukivat pääosin teoreettisen viitekehyksen näkemyksiä siitä, että työkierto lisää ammatillista osaamista ja auttaa hiljaisen tiedon jakamisessa. Tutkimuksessa nousi esiin myös muita hyötyjä sekä näkemyksiä työkierron toimivuudesta ja kehitysehdotuksia, joiden avulla työkierron toimivuutta ja hyötyjä voitaisiin lisätä. Opinnäytetyössä esitetyt kehitysehdotukset perustuivat osittain tutkimustuloksissa esiin tulleisiin ehdotuksiin.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää toimeksiantajan työntekijöiden suhtautumista työkiertoon ja antaa toimeksiantajalle kehitysehdotuksia työkierron toteuttamiseen. Tutkimuksessa hyödynnettiin sekä laadullista että määrällistä menetelmää. Laadulliseksi menetelmäksi valittiin teemahaastattelu ja määrälliseksi menetelmäksi sähköinen kyselylomake.
Teemahaastattelu toteutettiin yhdelle toimeksiantajan esihenkilölle ja sen tarkoituksena oli saada lisää tietoa toimeksiantajan toiminnasta sekä työkierron toteutuksesta. Kyselytutkimus puolestaan toteutettiin kokonaistutkimuksena ja siihen osallistui lopulta 29 henkilöä 40:stä. Kyselytutkimuksen tarkoituksena oli selvittää työntekijöiden näkemyksiä ja mielipiteitä työkierrosta sekä saada heiltä ehdotuksia työkierron kehittämiseen.
Tutkimustulokset tukivat pääosin teoreettisen viitekehyksen näkemyksiä siitä, että työkierto lisää ammatillista osaamista ja auttaa hiljaisen tiedon jakamisessa. Tutkimuksessa nousi esiin myös muita hyötyjä sekä näkemyksiä työkierron toimivuudesta ja kehitysehdotuksia, joiden avulla työkierron toimivuutta ja hyötyjä voitaisiin lisätä. Opinnäytetyössä esitetyt kehitysehdotukset perustuivat osittain tutkimustuloksissa esiin tulleisiin ehdotuksiin.