Koira-avusteisen työskentelyn perehdytysopas lastensuojelun sijaishuollon yksikön ohjaajille
Montonen, Maija (2024)
Montonen, Maija
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121034259
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121034259
Tiivistelmä
Kiinnostus eläinten avulla aikaan saatavista hyvinvointivaikutuksista on julkisessa keskustelussa ja tutkimuksissa kasvava ilmiö, erityisesti sosiaali-, terveys- ja kasvatusaloilla. Koira-avusteinen työskentely osana asiakkaan kasvatus- ja kuntoutusprosessia on yksi Green Care -toimintatavan työskentelymuoto. Koira-avusteista työskentelyä sijoitettujen lasten hyvinvoinnin tukemisen näkökulmasta ei ole kuitenkaan vielä tutkittu kovin kattavasti. Koira-avusteiselle työskentelylle ei myöskään ole olemassa lainsäädännöllistä määritystä, joten työskentelymuodon ammattieettinen pohdinta on oleellista.
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää koira-avusteista työskentelyä asiakastyön menetelmänä valtakunnallisen lastensuojelun toimijan sijaishuoltoyksikön toimeksiannosta. Henkilöstölle suunnatun kyselyn avulla selvitettiin koira-avusteisen työskentelyn hyvinvointivaikutuksia yksikköön sijoitettuihin lapsiin sekä tunnesäätelyn tukemisen mahdollisuuksia heidän kanssaan työskentelyyn. Lisäksi kartoitettiin, miten työskentelyä voidaan toteuttaa laadukkaasti ja ammattimaisesti käytännössä. Opinnäytetyön lopputuloksena syntyi perehdytysopas yksikön ohjaajien käyttöön.
Opinnäytetyö toteutettiin tutkimuksellisena kehittämistyönä. Sähköinen kyselyaineisto, johon saatiin 10 vastausta, käsiteltiin Webropol-raportointityökalun ja aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla. Opinnäytetyön tuloksista nousi esiin, että koira-avusteisella työskentelyllä voidaan saavuttaa positiivisia hyvinvointivaikutuksia ja koira voi toimia tunnesäätelyä tukevana tekijänä, jos lapsi pitää koirista ja niiden läsnäolosta. Laadukas työskentely vaatii toteutuakseen yhteisen toimintasuunnitelman, yksilöllisesti suhteutetut tavoitteet ja työyhteisön tuen.
Toimeksiantaja piti perehdytysopasta selkeänä ja hyödyllisenä ja sen avulla koira-avusteista työskentelyä yksikössä voidaan mahdollisesti kehittää eteenpäin. Aiheeseen tarvitaan kuitenkin lisää tutkimusta luotettavuuden parantamiseksi ja tulevaisuudessa lasten osallistaminen toiminnan kehittämiseen voi antaa työskentelyyn monipuolisemman näkökulman.
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää koira-avusteista työskentelyä asiakastyön menetelmänä valtakunnallisen lastensuojelun toimijan sijaishuoltoyksikön toimeksiannosta. Henkilöstölle suunnatun kyselyn avulla selvitettiin koira-avusteisen työskentelyn hyvinvointivaikutuksia yksikköön sijoitettuihin lapsiin sekä tunnesäätelyn tukemisen mahdollisuuksia heidän kanssaan työskentelyyn. Lisäksi kartoitettiin, miten työskentelyä voidaan toteuttaa laadukkaasti ja ammattimaisesti käytännössä. Opinnäytetyön lopputuloksena syntyi perehdytysopas yksikön ohjaajien käyttöön.
Opinnäytetyö toteutettiin tutkimuksellisena kehittämistyönä. Sähköinen kyselyaineisto, johon saatiin 10 vastausta, käsiteltiin Webropol-raportointityökalun ja aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla. Opinnäytetyön tuloksista nousi esiin, että koira-avusteisella työskentelyllä voidaan saavuttaa positiivisia hyvinvointivaikutuksia ja koira voi toimia tunnesäätelyä tukevana tekijänä, jos lapsi pitää koirista ja niiden läsnäolosta. Laadukas työskentely vaatii toteutuakseen yhteisen toimintasuunnitelman, yksilöllisesti suhteutetut tavoitteet ja työyhteisön tuen.
Toimeksiantaja piti perehdytysopasta selkeänä ja hyödyllisenä ja sen avulla koira-avusteista työskentelyä yksikössä voidaan mahdollisesti kehittää eteenpäin. Aiheeseen tarvitaan kuitenkin lisää tutkimusta luotettavuuden parantamiseksi ja tulevaisuudessa lasten osallistaminen toiminnan kehittämiseen voi antaa työskentelyyn monipuolisemman näkökulman.