Indirect storytelling in video games
Syväsalmi, Santtu (2024)
Syväsalmi, Santtu
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121034331
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121034331
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin eri menetelmiä kertoa ja kehittää videopelin tarinaa epäsuorasti. Opinnäytetyössä esiteltiin muutamia keinoja kertoa tarinoita epäsuorasti ja tutkittiin miten nämä keinot mahdollisesti parantavat videopeliä.
Työssä analysoitiin videopeliympäristöjä, hahmojen persoonallisuuksia, suhdedynamiikoita ja yksityiskohtia suunnittelussa. Siinä selvitettiin tarinoiden rakentumista eri elementtien avulla. Lisäksi pohditaan, miksi tiettyjä asioita on päätetty joko näyttää tai jättää näyttämättä pelaajalle ja mikä tekee yksityiskohdista tarinallisesti merkittäviä. Työssä myös tutkitaan videopelejen erityyppisiä, piilotettuja ominaisuuksia.
Johtopäätöksenä todettiin, että pienimmilläkin yksityiskohdilla voi olla suuri merkitys videopelin tarinassa. Ei ole olemassa yhtä oikeaa tapaa luoda tarinaa videopeliin. Peliala kasvaa koko ajan, ja pelinkehittäjä voi käyttää lukuisia eri keinoja tarinankerronnassa. Tärkeintä on löytää keinoja pitää tarina yhtenäisenä ja kertoa se pelaajalle luontevasti.
Työssä analysoitiin videopeliympäristöjä, hahmojen persoonallisuuksia, suhdedynamiikoita ja yksityiskohtia suunnittelussa. Siinä selvitettiin tarinoiden rakentumista eri elementtien avulla. Lisäksi pohditaan, miksi tiettyjä asioita on päätetty joko näyttää tai jättää näyttämättä pelaajalle ja mikä tekee yksityiskohdista tarinallisesti merkittäviä. Työssä myös tutkitaan videopelejen erityyppisiä, piilotettuja ominaisuuksia.
Johtopäätöksenä todettiin, että pienimmilläkin yksityiskohdilla voi olla suuri merkitys videopelin tarinassa. Ei ole olemassa yhtä oikeaa tapaa luoda tarinaa videopeliin. Peliala kasvaa koko ajan, ja pelinkehittäjä voi käyttää lukuisia eri keinoja tarinankerronnassa. Tärkeintä on löytää keinoja pitää tarina yhtenäisenä ja kertoa se pelaajalle luontevasti.
