Korkeakoulupedagogiikan jaettu todellisuus 3AMK:ssa
Lataukset:
Editoija
Laine, Päivi
Lund, Virpi
Mäki, Kimmo
Nyberg, Crister
Merimaa, Maija
Hintsa, Merja
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-328-448-7
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-328-448-7
Tiivistelmä
Artikkelikokoelmassa korkeakoulupedagogiikan todellisuutta tarkastellaan korkeakouluopiskelijoiden opintoihin kiinnittymisen, tutkimus-, kehittämis- ja innovaatio- ja opetustyön integroinnin (TKIO) sekä korkeakoulupedagogisen toiminnan kehittämisen näkökulmista.
Korkeakoulupedagogiikka-käsitettä voidaan jäsentää yliopistoissa ja ammattikorkeakouluissa tapahtuvan pedagogisen työn yläkäsitteenä. Toisaalta lähestymistapamme ammattikorkeakouluissa on ammattipedagoginen, mikä korostaa muun muassa asiantuntijuutta, käytännönläheisyyttä ja työelämälähtöisyyttä. Tutkimusperustaisuus on keskeinen pedagogiikkaa ohjaava periaate.
Tämä kokoelmajulkaisu on osa 3AMK:n ammattipedagogisen tutkimus- ja kehittämiskampuksen toimintaa. Kampus myös tukee opetushenkilöstön pedagogista osaamista 3AMK-yhteisössä ja laajemminkin sekä kehittää ja uudistaa toiminnallaan kokonaisvaltaisesti koulutusta.
Korkeakoulupedagogiikka-käsitettä voidaan jäsentää yliopistoissa ja ammattikorkeakouluissa tapahtuvan pedagogisen työn yläkäsitteenä. Toisaalta lähestymistapamme ammattikorkeakouluissa on ammattipedagoginen, mikä korostaa muun muassa asiantuntijuutta, käytännönläheisyyttä ja työelämälähtöisyyttä. Tutkimusperustaisuus on keskeinen pedagogiikkaa ohjaava periaate.
Tämä kokoelmajulkaisu on osa 3AMK:n ammattipedagogisen tutkimus- ja kehittämiskampuksen toimintaa. Kampus myös tukee opetushenkilöstön pedagogista osaamista 3AMK-yhteisössä ja laajemminkin sekä kehittää ja uudistaa toiminnallaan kokonaisvaltaisesti koulutusta.