Tekoälyn soveltaminen rekrytoinnissa lainsäädännön näkökulmasta
Leinonen, Elias (2024)
Leinonen, Elias
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121034355
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121034355
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä selvitettiin tekoälysovellusten implementoinnin vaikutuksia työnhakijoiden oikeusasemaan rekrytoinnissa. Tekoälyn käyttäminen osana rekrytointiprosessin osa-alueiden tehostamista on nopeasti yleistyvä ilmiö, jossa rekrytointiin liittyvien toimintojen ja päätösten tekemistä siirretään pois ihmisten käsistä. Opinnäytetyön tarkoituksena oli nostaa esille tähän liittyviä mahdollisia ongelmakohtia, kun asiaa tarkastellaan rekrytointia koskevan lainsäädännön näkökulmasta. Tutkimus toteutettiin integratiivisena kirjallisuuskatsauksena ja tarkastelu jaettiin teemoittain yhdenvertaisuuteen ja tasa-arvoon sekä tietosuojaan.
Tutkimuksessa kävi ilmi, että tekoälyn käyttäminen rekrytoinnissa mahdollistaa monenlaiset tilanteet, joissa työnhakijoiden yhdenvertaisuuteen ja tietosuojaan liittyvät oikeudet vaarantuvat. Suomessa ihmisten yhdenvertaisista oikeuksista ja tasa-arvon edistämisestä työelämän kontekstissa säännellään useissa eri kansallisissa yleis- ja erityislaeissa. Tietosuojan kannalta tärkein lainsäädäntö löytyy EU:n yleisestä tietosuoja-asetuksesta, jota myös tarkennetaan kansallisella lainsäädännöllä. Tutkimusta tehdessä selvisi, että tekoälyltä puuttuu ihmisenkaltainen kontekstuaalinen ymmärrys, joka osaa rajata laissa kielletyin perustein tapahtuvan päätöksenteon, sisällöntuottamisen tai henkilötietojen käsittelyn sen toiminnan ulkopuolelle. Jos tekoälyn algoritmien ohjelmoinnissa ei ole otettu rekrytointia koskevaa lainsäädäntöä huomioon tai algoritmeille syötetty tieto on vajavaista, puolueellista tai sisältää kiellettyjä ominaisuuksia, voi tekoälyä rekrytoinnissa hyödyntävä taho syyllistyä useisiin lainvastaisiin menettelyihin.
Tutkimustuloksesta voidaan päätellä, että tekoälyn soveltaminen rekrytoinnissa vaatii uutena ilmiönä tarkempaa selvitystä siitä, miten työnantajat voivat varmistua työnhakijoiden perusoikeuksien kunnioittamisesta tekoälyä käytettäessä. Tarkempaa jatkotutkimusta voidaan ohjata esimerkiksi tietojenkäsittelytieteen ja oikeustieteen alojen suuntaan. Kehitysehdotuksena mainittiin ongelmakohdista laadittavat ohjeistukset organisaatioissa, joissa tekoälyä käytetään rekrytoinnissa, sekä niihin perustuvien standardien luominen ja näiden noudattamisen valvonta.
Tutkimuksessa kävi ilmi, että tekoälyn käyttäminen rekrytoinnissa mahdollistaa monenlaiset tilanteet, joissa työnhakijoiden yhdenvertaisuuteen ja tietosuojaan liittyvät oikeudet vaarantuvat. Suomessa ihmisten yhdenvertaisista oikeuksista ja tasa-arvon edistämisestä työelämän kontekstissa säännellään useissa eri kansallisissa yleis- ja erityislaeissa. Tietosuojan kannalta tärkein lainsäädäntö löytyy EU:n yleisestä tietosuoja-asetuksesta, jota myös tarkennetaan kansallisella lainsäädännöllä. Tutkimusta tehdessä selvisi, että tekoälyltä puuttuu ihmisenkaltainen kontekstuaalinen ymmärrys, joka osaa rajata laissa kielletyin perustein tapahtuvan päätöksenteon, sisällöntuottamisen tai henkilötietojen käsittelyn sen toiminnan ulkopuolelle. Jos tekoälyn algoritmien ohjelmoinnissa ei ole otettu rekrytointia koskevaa lainsäädäntöä huomioon tai algoritmeille syötetty tieto on vajavaista, puolueellista tai sisältää kiellettyjä ominaisuuksia, voi tekoälyä rekrytoinnissa hyödyntävä taho syyllistyä useisiin lainvastaisiin menettelyihin.
Tutkimustuloksesta voidaan päätellä, että tekoälyn soveltaminen rekrytoinnissa vaatii uutena ilmiönä tarkempaa selvitystä siitä, miten työnantajat voivat varmistua työnhakijoiden perusoikeuksien kunnioittamisesta tekoälyä käytettäessä. Tarkempaa jatkotutkimusta voidaan ohjata esimerkiksi tietojenkäsittelytieteen ja oikeustieteen alojen suuntaan. Kehitysehdotuksena mainittiin ongelmakohdista laadittavat ohjeistukset organisaatioissa, joissa tekoälyä käytetään rekrytoinnissa, sekä niihin perustuvien standardien luominen ja näiden noudattamisen valvonta.