Tekoälyn mahdollisuudet satamatoiminnassa
Kehusmaa, Niko (2024)
Kehusmaa, Niko
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121034378
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121034378
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää tekoälyn mahdollisuuksia satamatoiminnassa.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa syvennyttiin satamatoimintoja ja tekoälyä koskevaan kirjallisuuteen. Satamatoiminnot, kuten laivojen lastaukseen ja purkuun liittyvät tekijät kuvattiin mahdollisimman tarkasti, jotta saatiin parempi käsitys satamassa tapahtuvista prosesseista ja ajatus siitä, miten tekoälyä voitaisiin hyödyntää näissä prosesseissa. Teoriaosiossa esitettiin tekoälyn perusperiaatteet ja perehdyttiin tekoälyn historiaan, jonka ansiosta saatiin parempi käsitys siitä mihin tekoäly kykenee. Lisäksi perehdyttiin käytössä oleviin tekoälyteknologioihin, joita maailman suurimmat satamat jo hyödyntävät.
Tutkimuksen soveltavassa osiossa tiedonkeruu perustui teemahaastatteluihin ja tutkijan omaan havainnointiin ja työkokemukseen. Teemahaastattelut toteutettiin Microsoft Teamsin välityksellä. Haastatteluissa selvitettiin yrityksen nykytilaa tekoälyn hyödyntämisestä ja esiteltiin teoriaosiosta poimittuja tekoälyratkaisuja haastateltaville ja kartoitettiin ajatuksia erilaisten tekoälyteknologioiden potentiaaleista. Lisäksi pohdittiin miten tekoälyratkaisut vaikuttavat turvallisuuteen ja mitä uhkia ja heikkouksia tekoälyratkaisut pitävät sisällään.
Tutkimuksen tuloksena syntyi yrityskohtainen SWOT-analyysi, jossa käy ilmi tekoälyn vahvuudet, mahdollisuudet, uhat ja heikkoudet kohdeyritykselle. Tutkimuksen tulokset näyttävät, että tekoälyllä on suuri potentiaali prosessien tehostamiseen ja turvallisuuden parantamiseen. Tulevaisuudessa tekoäly on todennäköisesti osa satamalogistiikkaa, mutta sen käyttöönotto on toteutettava harkitusti ja vaiheittain, jotta riskit voidaan minimoida ja saavutetaan maksimaalinen hyöty.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa syvennyttiin satamatoimintoja ja tekoälyä koskevaan kirjallisuuteen. Satamatoiminnot, kuten laivojen lastaukseen ja purkuun liittyvät tekijät kuvattiin mahdollisimman tarkasti, jotta saatiin parempi käsitys satamassa tapahtuvista prosesseista ja ajatus siitä, miten tekoälyä voitaisiin hyödyntää näissä prosesseissa. Teoriaosiossa esitettiin tekoälyn perusperiaatteet ja perehdyttiin tekoälyn historiaan, jonka ansiosta saatiin parempi käsitys siitä mihin tekoäly kykenee. Lisäksi perehdyttiin käytössä oleviin tekoälyteknologioihin, joita maailman suurimmat satamat jo hyödyntävät.
Tutkimuksen soveltavassa osiossa tiedonkeruu perustui teemahaastatteluihin ja tutkijan omaan havainnointiin ja työkokemukseen. Teemahaastattelut toteutettiin Microsoft Teamsin välityksellä. Haastatteluissa selvitettiin yrityksen nykytilaa tekoälyn hyödyntämisestä ja esiteltiin teoriaosiosta poimittuja tekoälyratkaisuja haastateltaville ja kartoitettiin ajatuksia erilaisten tekoälyteknologioiden potentiaaleista. Lisäksi pohdittiin miten tekoälyratkaisut vaikuttavat turvallisuuteen ja mitä uhkia ja heikkouksia tekoälyratkaisut pitävät sisällään.
Tutkimuksen tuloksena syntyi yrityskohtainen SWOT-analyysi, jossa käy ilmi tekoälyn vahvuudet, mahdollisuudet, uhat ja heikkoudet kohdeyritykselle. Tutkimuksen tulokset näyttävät, että tekoälyllä on suuri potentiaali prosessien tehostamiseen ja turvallisuuden parantamiseen. Tulevaisuudessa tekoäly on todennäköisesti osa satamalogistiikkaa, mutta sen käyttöönotto on toteutettava harkitusti ja vaiheittain, jotta riskit voidaan minimoida ja saavutetaan maksimaalinen hyöty.