Saman taivaan alla : valokuvaajan matka polymeerigravyyrin maailmaan
Hirvelä, Jitka (2024)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121034318
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121034318
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tutkimuksellinen osuus käsittelee polymeerigravyyritekniikkaa ja sitä, miksi suosin juuri tätä taiteelisen ilmaisun tapaa tällä hetkellä.
Esittelen lyhyesti kaksi taiteilijaa, jotka ovat vaikuttaneet omaan työskentelyyni. Varsinkin Clay Harmonin polymeerigravyyrien löytäminen on innostanut minua jatkamaan työskentelyä tämän tekniikan parissa.
Tutkimuksellisen opinnäytetyöni viimeinen luku käsittelee yhteistekijyyttä. Yhteistyössä äitini kanssa syntyi projekti Saman taivaan alla, johon kuuluu kaksi polymeerigravyyritekniikalla toteuttamaani teossarjaa. Projekti käsittelee sitä ikävää, jota tunnen kotimaatani kohtaan. Läheisen yhteistyön ja syntyneiden teosten kautta pelko siitä, että jää jostain paitsi, on osittain lieventynyt.
Opinnäytetyöni taiteellisen osuuden aluksi avaan sitä, mitä polymeerigravyyrivedoksen syntyminen käytännössä vaatii. Tämän jälkeen esittelen ja taustoitan tarkemmin Saman taivaan alla -projektini teossarjoja. Jokaisen sarjan takana on tarina, joka tukee yhteistekijyyden teemaa.
Polymeerigravyyritekniikan löytäminen ja siihen perehtyminen on osoittautunut oman taiteilijuuteni kannalta poluksi, jota syytä jatkaa. Yhteistekijyys itsessään on alkanut kiinnostaa minua entistä enemmän, sillä koen, että se voimaannuttaa ja antaa teoksille uudenlaista merkitystä.
Esittelen lyhyesti kaksi taiteilijaa, jotka ovat vaikuttaneet omaan työskentelyyni. Varsinkin Clay Harmonin polymeerigravyyrien löytäminen on innostanut minua jatkamaan työskentelyä tämän tekniikan parissa.
Tutkimuksellisen opinnäytetyöni viimeinen luku käsittelee yhteistekijyyttä. Yhteistyössä äitini kanssa syntyi projekti Saman taivaan alla, johon kuuluu kaksi polymeerigravyyritekniikalla toteuttamaani teossarjaa. Projekti käsittelee sitä ikävää, jota tunnen kotimaatani kohtaan. Läheisen yhteistyön ja syntyneiden teosten kautta pelko siitä, että jää jostain paitsi, on osittain lieventynyt.
Opinnäytetyöni taiteellisen osuuden aluksi avaan sitä, mitä polymeerigravyyrivedoksen syntyminen käytännössä vaatii. Tämän jälkeen esittelen ja taustoitan tarkemmin Saman taivaan alla -projektini teossarjoja. Jokaisen sarjan takana on tarina, joka tukee yhteistekijyyden teemaa.
Polymeerigravyyritekniikan löytäminen ja siihen perehtyminen on osoittautunut oman taiteilijuuteni kannalta poluksi, jota syytä jatkaa. Yhteistekijyys itsessään on alkanut kiinnostaa minua entistä enemmän, sillä koen, että se voimaannuttaa ja antaa teoksille uudenlaista merkitystä.