Digitaalisten myyntisuppiloiden kehittäminen kumppanuusmarkkinoinnissa
Rekola, Sanni (2024)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121034372
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121034372
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoite on rakentaa digitaalinen myyntisuppilo ja kehittää sekä hyödyntää sitä kumppanuusmarkkinoinnissa. Kumppanuusmarkkinointi on tulospohjaisen markkinoinnin muoto, jossa julkaisijaksi kutsutut yksityishenkilöt tai yritykset mainostavat ja myyvät toisen yrityksen tuotteita tai palveluja vastineeksi ennalta sovitusta palkkiosta.
Opinnäytetyön aihe valittiin kumppanuusmarkkinoinnin liiketoimintamallin testaamiseksi opinnäytetyön kirjoittajan näkökulmasta. Kirjoittajan tavoitteena on ollut oman kumppanuusmarkkinointiyrityksen perustaminen, ja tämä opinnäytetyö mahdollistaa sen aloittamisen ja seuraamisen. Sen lisäksi tästä opinnäytetyöstä on tarkoitus olla hyötyä sen lukijoille samankaltaista liiketoimintaa aloitettaessa.
Opinnäytetyössä käytetään raportointimuotona oppimispäiväkirjaa, joka tässä opinnäytetyössä tarkoittaa 6 viikon mittaista seurantajaksoa. Siinä tehdään joka viikko viikoittainen analyysi kumppanuusmarkkinoinnin kehittämisen seurannasta. Opinnäytetyö vastaa seuraaviin kysymyksiin: ”Millä rakenteellisilla mekanismeilla myyntisuppilosta saa mahdollisimman tehokkaan?” ja ”Miten tärkeä myyntisuppilo on kumppanuusmarkkinoinnin kannattavuudessa?”.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi myyntisuppilo, jonka kehittämistä ja rakentamista jatketaan tämän opinnäytetyön päätyttyä. Lopputuloksena myyntisuppilosta syntyi monipuolinen työkalu, jota tullaan hyödyntämään kirjoittajan omaa liiketoimintaa harjoittaessa.
Opinnäytetyön aihe valittiin kumppanuusmarkkinoinnin liiketoimintamallin testaamiseksi opinnäytetyön kirjoittajan näkökulmasta. Kirjoittajan tavoitteena on ollut oman kumppanuusmarkkinointiyrityksen perustaminen, ja tämä opinnäytetyö mahdollistaa sen aloittamisen ja seuraamisen. Sen lisäksi tästä opinnäytetyöstä on tarkoitus olla hyötyä sen lukijoille samankaltaista liiketoimintaa aloitettaessa.
Opinnäytetyössä käytetään raportointimuotona oppimispäiväkirjaa, joka tässä opinnäytetyössä tarkoittaa 6 viikon mittaista seurantajaksoa. Siinä tehdään joka viikko viikoittainen analyysi kumppanuusmarkkinoinnin kehittämisen seurannasta. Opinnäytetyö vastaa seuraaviin kysymyksiin: ”Millä rakenteellisilla mekanismeilla myyntisuppilosta saa mahdollisimman tehokkaan?” ja ”Miten tärkeä myyntisuppilo on kumppanuusmarkkinoinnin kannattavuudessa?”.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi myyntisuppilo, jonka kehittämistä ja rakentamista jatketaan tämän opinnäytetyön päätyttyä. Lopputuloksena myyntisuppilosta syntyi monipuolinen työkalu, jota tullaan hyödyntämään kirjoittajan omaa liiketoimintaa harjoittaessa.