Kunnonlähde Kankaanpään nimen herättämät mielikuvat
Lehtonen, Eveliina (2024)
Lehtonen, Eveliina
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121034478
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121034478
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin Kunnonlähde Kankaanpään nimen herättämiä mielikuvia. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Kunnonlähde Kankaanpää. Tutkimukseen vastaajat valittiin SuomiAreena Kansalaistorin kävijöiden joukosta. Tavoitteena oli tutkia minkälaisia mielikuvia yrityksen nimestä herää, sekä kyselyä suorittamalla markkinoida yritystä. Saatuja vastauksia toimeksiantajayritys pystyy hyödyntämään esimerkiksi markkinoinnissa, sekä yrityksen brändin vahvistamisessa.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin brändiä, sekä sen osa-alueita ja yrityksen nimen herättämiä mielikuvia. Opinnäytetyön tutkimusmenetelmänä oli kvantitatiivinen eli määrällinen kyselytutkimus. Aineistonkeruumenetelminä käytettiin paperista-, sekä sähköistä kyselylomaketta, joissa kysymykset eivät poikenneet toisistaan. Kysely toteutettiin SuomiAreena Kansalaistori tapahtumassa. Kysymykset käsittelivät nimen Kunnonlähde herättämiä mielikuvia, sekä uutta nimeä verrattuna vanhaan.
Kyselytutkimuksessa kävi ilmi, että uutta nimeä pidettiin vanhaa nykyaikaisempana, sekä nimen Kunnonlähde koettiin herättävän mielikuvia esimerkiksi hyvinvointiin ja liikuntaan liittyen. Nimi koettiin kiinnostavana, sekä tutkimustulokset olivat pääosin positiivisia.
Kyselytutkimuksen vastauksien perusteella voitiin päätellä, että nimen muutos on ollut onnistunut, sekä uutta nimeä pidetään parempana kuin vanhaa. Nimi Kunnonlähde herättää mielikuvia, jotka yhdistetään yrityksen tarjoamiin palveluihin. Tietoon tuli, ettei uusi nimi ole tavoittanut vielä kaikkia, joten kehitysehdotuksissa painotettiin markkinointiviestinnän vahvistamista.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin brändiä, sekä sen osa-alueita ja yrityksen nimen herättämiä mielikuvia. Opinnäytetyön tutkimusmenetelmänä oli kvantitatiivinen eli määrällinen kyselytutkimus. Aineistonkeruumenetelminä käytettiin paperista-, sekä sähköistä kyselylomaketta, joissa kysymykset eivät poikenneet toisistaan. Kysely toteutettiin SuomiAreena Kansalaistori tapahtumassa. Kysymykset käsittelivät nimen Kunnonlähde herättämiä mielikuvia, sekä uutta nimeä verrattuna vanhaan.
Kyselytutkimuksessa kävi ilmi, että uutta nimeä pidettiin vanhaa nykyaikaisempana, sekä nimen Kunnonlähde koettiin herättävän mielikuvia esimerkiksi hyvinvointiin ja liikuntaan liittyen. Nimi koettiin kiinnostavana, sekä tutkimustulokset olivat pääosin positiivisia.
Kyselytutkimuksen vastauksien perusteella voitiin päätellä, että nimen muutos on ollut onnistunut, sekä uutta nimeä pidetään parempana kuin vanhaa. Nimi Kunnonlähde herättää mielikuvia, jotka yhdistetään yrityksen tarjoamiin palveluihin. Tietoon tuli, ettei uusi nimi ole tavoittanut vielä kaikkia, joten kehitysehdotuksissa painotettiin markkinointiviestinnän vahvistamista.