Irtolastialuksen lastiluukkujen ohjausjärjestelmän suunnittelu
Lehtiö, Kalle (2024)
Lehtiö, Kalle
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121034460
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121034460
Tiivistelmä
Työn aiheena oli suunnitella tilaajan käyttöön uusi irtolastialuksen lastiluukkujen ohjausjärjestelmä. Työssä käytettiin tilaajan olemassa olevaa lastiluukun siirtämiseen tarkoitettua mekaanista laitetta, jonka moottorikäyttö ja ohjausjärjestelmä uudistettiin. Järjestelmää pyrittiin kehittämään niin, että sen operoiminen olisi helpompaa, huoltotarve vähäisempi ja kustannukset pienemmät.
Työn teoriaosuudessa tutkittiin laivanrakennusteollisuuden markkinaa ja tutustuttiin tarkemmin irtolastialukseen laivatyyppinä. Lisäksi perehdyttiin tilaajan ydinosaamiseen lastiluukkujen ja varsinaisen työn aiheen MacRack-järjestelmän osalta. Teoriaan perehdyttiin erilaisten kirjallisten lähteiden, tilaajan koti sivujen ja meriteollisuuden toimintaa tutkivien ja lakia säätelevien elimien tietolähteiden avulla.
Tutkimusosiossa kartoitettiin fysiikkaan ja oppikirjoihin perustuen erilaisten moottorikäyttöjen ja ohjausjärjestelmien ominaisuuksia ja soveltuvuutta suunnittelun toteutukseen. Teollisuuden laitevalmistajien tietotaitoa ja materiaaleja, sekä kansainvälisiä standardeja hyödyntäen selvitettiin laitteistojen mitoitus periaatteet, joita hyödynnettiin työn toteutusosiossa.
Työn toteutusosiossa valittiin tutkimuksen perusteella parhaaksi todettu moottorikäyttö ja ohjausjärjestelmä. Toteutusosion laitevalinnat ja mitoitukset perusteltiin omien laskentojen, laitevalmistajien valintataulukoiden ja virallisten mitoitusohjeiden avulla. Tuloksena saatiin suunniteltua uusi sähköinen ohjausjärjestelmä, jonka avulla tilaaja pystyy kilpailemaan kovenevassa irtolastialusten lastiluukkumarkkinassa.
Työn teoriaosuudessa tutkittiin laivanrakennusteollisuuden markkinaa ja tutustuttiin tarkemmin irtolastialukseen laivatyyppinä. Lisäksi perehdyttiin tilaajan ydinosaamiseen lastiluukkujen ja varsinaisen työn aiheen MacRack-järjestelmän osalta. Teoriaan perehdyttiin erilaisten kirjallisten lähteiden, tilaajan koti sivujen ja meriteollisuuden toimintaa tutkivien ja lakia säätelevien elimien tietolähteiden avulla.
Tutkimusosiossa kartoitettiin fysiikkaan ja oppikirjoihin perustuen erilaisten moottorikäyttöjen ja ohjausjärjestelmien ominaisuuksia ja soveltuvuutta suunnittelun toteutukseen. Teollisuuden laitevalmistajien tietotaitoa ja materiaaleja, sekä kansainvälisiä standardeja hyödyntäen selvitettiin laitteistojen mitoitus periaatteet, joita hyödynnettiin työn toteutusosiossa.
Työn toteutusosiossa valittiin tutkimuksen perusteella parhaaksi todettu moottorikäyttö ja ohjausjärjestelmä. Toteutusosion laitevalinnat ja mitoitukset perusteltiin omien laskentojen, laitevalmistajien valintataulukoiden ja virallisten mitoitusohjeiden avulla. Tuloksena saatiin suunniteltua uusi sähköinen ohjausjärjestelmä, jonka avulla tilaaja pystyy kilpailemaan kovenevassa irtolastialusten lastiluukkumarkkinassa.