Verkkokaupan perustaminen elintarvikealalla
Arola, Niklas (2024)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121134574
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121134574
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli auttaa toimeksiantajaa perehtymään verkkokauppaan yleisellä tasolla, sekä ruoan verkkokaupan kehitykseen ja tulevaisuuteen. Työssä käytiin läpi verkkokaupan perustamiseen liittyviä mahdollisuuksia ja vahvuuksia, kuin myös uhkia ja heikkouksia toimeksiantajan näkökulmasta. Opinnäytetyön tavoitteena oli antaa toimeksiantajalle näkemys siitä, mitä verkkokaupan perustamiselta voidaan olettaa, sekä miten siihen kannattaa valmistautua.
Työn teoriaosuudessa käytiin läpi verkkokauppaa, sen hyötyjä ja sen alakategoriana ruoan verkkokauppaa, sekä sen kehitystä ja tulevaisuutta. Opinnäytetyössä perehdyttiin myös verkkokaupan markkinointiin sekä logistiikkaan, joista koin toimeksiantajalle olevan runsaasti hyötyä tulevaisuudessa.
Toiminnallisessa osuudessa analysoitiin yrityksen sisäisiä vahvuuksia, heikkouksia, mahdollisuuksia ja uhkia SWOT-menetelmää käyttäen verkkokaupan perustamiseen liittyen. Lisäksi yrityksen asemaa nykyisessä kilpailukentässä tarkasteltiin PESTE-analyysin avulla.
Työ on toiminnallinen opinnäytetyö. Sen tietoperustana on käytetty internet-lähteitä, kirjallisuutta sekä omaa tietämystä toimeksiantaja yrityksestä. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimii suomalainen elintarvikkeita valmistava, pakkaava ja maahantuova yritys kenen nimeä ei tuoda työssä julki.
Työn teoriaosuudessa käytiin läpi verkkokauppaa, sen hyötyjä ja sen alakategoriana ruoan verkkokauppaa, sekä sen kehitystä ja tulevaisuutta. Opinnäytetyössä perehdyttiin myös verkkokaupan markkinointiin sekä logistiikkaan, joista koin toimeksiantajalle olevan runsaasti hyötyä tulevaisuudessa.
Toiminnallisessa osuudessa analysoitiin yrityksen sisäisiä vahvuuksia, heikkouksia, mahdollisuuksia ja uhkia SWOT-menetelmää käyttäen verkkokaupan perustamiseen liittyen. Lisäksi yrityksen asemaa nykyisessä kilpailukentässä tarkasteltiin PESTE-analyysin avulla.
Työ on toiminnallinen opinnäytetyö. Sen tietoperustana on käytetty internet-lähteitä, kirjallisuutta sekä omaa tietämystä toimeksiantaja yrityksestä. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimii suomalainen elintarvikkeita valmistava, pakkaava ja maahantuova yritys kenen nimeä ei tuoda työssä julki.