Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Tilitoimiston asiakaskannattavuusraportoinnin kehittäminen : case: Tilitoimisto X

Reunanen, Petri (2024)

Avaa tiedosto
Reunanen_Petri.pdf (1.369Mt)
Lataukset: 


Reunanen, Petri
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121034507
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona Tilitoimisto X:lle johdon päätöksenteon tueksi ja koko organisaation informoinnin työkaluksi. Toimeksiantaja oli Pirkanmaalta toimintansa aloittanut taloushallinto- ja asiantuntijapalveluita tarjoava tilitoimisto, jolla oli useita toimipisteitä Suomessa.

Kannattavuuden roolia talousjohtamisen osa-alueena käsiteltiin opinnäytetyön teoriaosuudessa. Yrityksen taloustavoitteista kannattavuus on tärkeässä asemassa yrityksen menestyksen kannalta. Siihen pyritään tavoitteellisen talousjohtamisen kautta johtamisprosessin suunnittelu-, toteutus- ja tarkkailuvaiheissa. Johtamisprosessiin kuuluvat eri hierarkkiset tasot keskittyvät tavoitteiden saavuttamiseen eri aikaskaaloilla. Yrityksen kokonaiskannattavuuteen vaikuttava asiakaskannattavuus oli tässä työssä keskipisteenä. Asiakaskannattavuuden laskemiseksi käsiteltiin kustannusten luokittelua, katetuottolaskentaa ja kustannuslaskentaa. Henkilöstön työaika muodostaa palveluliiketoiminnassa merkittävän osan kustannuksista ja siten työssä käytetyn toimintolaskennan perustana keskityttiin henkilöstön käyttämään työaikaan.

Työ toteutettiin toiminnallisena kehittämistyönä. Tavoitteena työllä oli kehittää Tilitoimiston asiakaskannattavuusraportointia paremmaksi. Työssä yhdisteltiin jo käytössä olevien sähköisten järjestelmien lähdetietoja yhteiseen tietokantaan. Yhdistetty tietokanta, siellä tehdyt laskelmat ja raportti toteutettiin liiketoimintatiedon hallintajärjestelmä Fuusorissa. Lähdetietojärjestelminä olivat taloushallintojärjestelmä Netvisor, toiminnanohjausjärjestelmä Koho, ja yritystietojärjestelmä Vainu.

Kehitystyön tuloksena toimeksiantajalle pystyttiin tuottamaan asiakaskannattavuusraportointikokonaisuus, jolla välitetään organisaatiolle asiakaskannattavuustietoa, ja josta yrityksen johto saa lisäarvoa talousjohtamisensa päätöksenteon tueksi. Raportoinnissa todettiin olevan vielä kehitettävää kokonaisvaltaisempien asiakaskannattavuuksien laskemiseksi, sekä strategisten budjetti- ja ennustevertailujen lisäämiseksi. Raportointikokonaisuudella kuitenkin mahdollistettiin tunnistettujen kehityskohteiden jatkojalostaminen.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste