Jyväskylän Entrepreneurship Society -yhdistyksen jäsenhuollon kehittäminen
Räsänen, Mirva (2024)
Räsänen, Mirva
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121034248
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121034248
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää Jyväskylän Entrepreneurship Society-yhdistyksen jäsenistön tyytyväisyyttä jäsenhuoltoon. Työn toimeksiantajana oli Jyväskylän Entrepreneurship Society-yhdistys (JES ry). Tutkimuksen tarkoituksena olisi antaa luotettavaa dataa jäsenistön jäsentyytyväisyydestä, jota JES ry pystyisi hyödyntämään päätöksienteon tukena.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena eli määrällisenä tutkimuksena. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin sähköistä verkkokyselyä. Tutkimus lähetettiin JES ry jäsenrekisterijärjestelmän kautta sähköpostilla yhdistyksen jäsenistölle. Tutkimuksen kohderyhmänä oli JES ry:n jäsenistö, josta poissuljettiin yhdistyksen 2024 vuoden hallituslaiset. Vastauksia tutkimukseen saatiin 56 kappaletta. Verkkokyselyn vastauksia täydennettiin kyselytutkimuksen ulkopuolisella tiedolla: yhdistyksen lippujen myyntiä koskevalla aineistolla, Instagram tykkäyksien määrällä sekä JES ry:n tapahtumien palautekyselyiden tuloksilla. Tutkimuksen tulokset ovat suuntaa antavia pienen vastaajamäärän takia.
Tutkimusaineistoa analysoitiin frekvenssien, tunnuslukujen, ristiintaulukoinnin ja havaintokuvioiden avulla. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että JES ry:n jäsenyyden suositteluun vaikuttavat eniten tapahtumien tyytyväisyys, toiseksi jäsenviestintä ja viimeiseksi jäsenedut. Tuloksista kävi ilmi, että jäsenistö toivoo verkostoitumismahdollisuuksia ja rentoja tapahtumia, kuten afterwork-tilaisuuksia. Lisäksi jäsenistö toivoi selkeää ja yhteneväistä viestintää tärkeimpien viestintäkanavien kautta.
JES ry voi kehittää jäsenhuoltoaan ylläpitämällä tapahtumien korkeaa laatua, parantamalla jäsenviestinnän selkeyttä ja tarjoamalla kohdennettuja jäsenetuja. Tulokset antavat JES ry:lle konkreettisia kehitysehdotuksia jäsenistön toiveiden huomioimiseksi ja jäsenhuollon parantamiseks
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena eli määrällisenä tutkimuksena. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin sähköistä verkkokyselyä. Tutkimus lähetettiin JES ry jäsenrekisterijärjestelmän kautta sähköpostilla yhdistyksen jäsenistölle. Tutkimuksen kohderyhmänä oli JES ry:n jäsenistö, josta poissuljettiin yhdistyksen 2024 vuoden hallituslaiset. Vastauksia tutkimukseen saatiin 56 kappaletta. Verkkokyselyn vastauksia täydennettiin kyselytutkimuksen ulkopuolisella tiedolla: yhdistyksen lippujen myyntiä koskevalla aineistolla, Instagram tykkäyksien määrällä sekä JES ry:n tapahtumien palautekyselyiden tuloksilla. Tutkimuksen tulokset ovat suuntaa antavia pienen vastaajamäärän takia.
Tutkimusaineistoa analysoitiin frekvenssien, tunnuslukujen, ristiintaulukoinnin ja havaintokuvioiden avulla. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että JES ry:n jäsenyyden suositteluun vaikuttavat eniten tapahtumien tyytyväisyys, toiseksi jäsenviestintä ja viimeiseksi jäsenedut. Tuloksista kävi ilmi, että jäsenistö toivoo verkostoitumismahdollisuuksia ja rentoja tapahtumia, kuten afterwork-tilaisuuksia. Lisäksi jäsenistö toivoi selkeää ja yhteneväistä viestintää tärkeimpien viestintäkanavien kautta.
JES ry voi kehittää jäsenhuoltoaan ylläpitämällä tapahtumien korkeaa laatua, parantamalla jäsenviestinnän selkeyttä ja tarjoamalla kohdennettuja jäsenetuja. Tulokset antavat JES ry:lle konkreettisia kehitysehdotuksia jäsenistön toiveiden huomioimiseksi ja jäsenhuollon parantamiseks
