Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Hämeen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Hämeen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Implementation of Servitization through Multidisciplinary Studies : case of Häme University of Applied Sciences (HAMK)

Vainionpää, Ville (2024)

 
Avaa tiedosto
Vainionpaa_Ville.pdf (1.085Mt)
Lataukset: 


Vainionpää, Ville
2024
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120934120
Tiivistelmä
Viimeaikaiset muutokset maailman ympäri ovat aiheuttaneet suuria muutoksia opiskelutavoissamme viimeisten vuosien aikana. Tämä on saanut aikaan epäselvyyttä tulevaisuuden suhteen, mutta myös johtanut uusien teknologioiden ja opiskelutapojen äärelle. Ammattikorkeakoulut ovat hiljalleen alkaneet ottaa selvää, miten näitä uusia kehityksiä ja teknologioita voidaan alkaa siirtää opiskeluun ja miten niitä voidaan kehittää yhä paremmiksi. Tämä opinnäytetyö tutkii miten palvelullistaminen voisi tapahtua Hämeen ammattikorkeakoulussa (HAMK) monialaisten opintojen kautta, käyttäen IB-tutkintoa esimerkkinä. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, miten palvelullistaminen voisi tapahtua ja miten asiaa on aiemmin tutkittu ja miten ammattikorkeakoulu voi hyötyä palvelullistamisesta. Opinnäytetyön toimeksiantajana on Hämeen ammattikorkeakoulun markkinointi yksikkö.
Tutkimus syventyy teoreettiselta osalta palvelullistamisen historiallisen kehitykseen ja yksityiskohtiin siitä, miten sen toteuttaminen voidaan tehdä organisaatioissa, kun taas monialaisten opintojen osalta tarkastellaan niiden toteutusta HAMKissa ja miten ne eroavat tieteidenvälisistä opinnoista. Teoreettisen osuuden syventävyys aiheisiin vaikutti suuresti siihen, kuinka tulokset purettiin ja johtopäätöksiä voitiin alkaa hahmottamaan HAMKin hyväksi.
Opinnäytetyö sisälsi tutkimuksellista työtä, jossa käytettiin monimenetelmällistä tutkimusta, joka sisälsi sekä kvantitatiivista että kvalitatiivista dataa. Tutkimuksessa järjestettiin haastatteluja hallinnollisissa tehtävissä toimivien ihmisten kanssa ja kysely Valkeakoskella opiskeleville päiväopiskelijoille vuoden 2024 lokakuussa.
Tämän tutkimustyön perusteella voidaan todetta, että HAMKilla on hyvät mahdollisuudet monialaisten opintojen palvelullistamisessa ja, että Valkeakosken kampuksen opiskelijoilla on mielenkiintoa opiskella monialaisia kursseja. Hallinnollisesta näkökulmasta, palvellullistaminen voisi tarjota mahdollisuuksia poikkitieteellisiin opiskeluihin ja lisäisi palvelutarjontaa opiskelijoiden näkökulmasta.
Tutkimuksella tulee olemaan myönteinen ja kaikkia sidosryhmiä hyödyttävä vaikutus, mikäli palvelullistaminen toteutetaan ammattikorkeakoulussa.
 
Recent changes around the world have caused major differences in the way people have been studying recently. This has caused uncertainty about the future but has also led to new technologies and ways of studying. The Universities of Applied Sciences (UAS) have slowly started to research how these new developments and technologies can be adopted for studying, and how they can be developed further. This thesis examines how servitization could take place at Häme University of Applied Sciences (HAMK) through multidisciplinary studies, using the International Business (IB) degree as an example. The aim of the research is to explore ways in which servitization could be successfully implemented in a University of Applied Sciences. The author has made a review of previous research related to the topic of the benefits of servitization. The commissioner of this thesis is the Marketing Department of Häme University of Applied Sciences.
From a theoretical point of view, the study delves into the historical development of servitization and details of how it can be implemented in organizations, while in the case of multidisciplinary studies, their implementation at HAMK is examined and how they differ from interdisciplinary studies. The depth of the theoretical analysis had a great impact on how the results were analyzed and conclusions could be drawn in favor of HAMK.
The thesis used mixed methods of research that included both quantitative and qualitative data. In the research, interviews were organized with four people working in administrative positions at educational institutions and a survey was organized for the full-time study group students studying in HAMK Valkeakoski Campus during the month of October 2024.
Based on this research work, it can be stated that HAMK has a good base for beginning its servitization of multidisciplinary studies and that there seems to be positive interest from students at HAMK Valkeakoski Campus to study multidisciplinary studies. From the managerial perspective, servitization would offer a multitude of opportunities for cross-disciplinary studies and enhance the service offerings from the student’s point of view.
The overall impact of the research can be stated as positive as it would benefit all the stakeholders once servitization is implemented in a UAS.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste