Kriisiosaaja-oppimispelin ylläpidettävyyden parantaminen
Tero, Jyri (2024)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121134623
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121134623
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä paneudutaan ylläpidettävyyteen ja hyviin ohjelmointikäytänteisiin tavoitteena parantaa Kriisiosaaja-oppimispelin koodipohjaa ja siten ylläpidettävyyttä. Työn teoria pohjaa ylläpidettävyyteen, hyviin ohjelmointikäytänteisiin ja koodihajujen välttämiseen. Työssä tarjotaan ehdotuksia Kriisiosaaja-projektin koodipohjan ylläpidettävyyden parantamiseksi.
Työ on kehittämistutkimus, jossa selvitetään, mitä on ylläpidettävyys, miten ylläpidettävyyttä parannetaan ja mitkä osa-alueet Kriisiosaaja-pelin koodista kaipaavat parantamista. Kysymyksiin vastataan ohjelmointialaan ja erityisesti ylläpidettävyyteen pohjaavan kirjallisuuden kautta muodostuneen teoriapohjan avulla. Kriisiosaajan ongelmat löydettiin projektin koodia tutkimalla ja projektiaikaista materiaalia, kuten dokumentaatiota ja muistiinpanoja, lukemalla.
Kriisiosaaja on Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun terveysalan ja ensi-hoidon koulutusyksikön Kriisi- ja poikkeusolojen osaaja -opintojaksoa varten toteutettu oppimispeli, jossa pelaajan on tarkoitus selvitä kotonaan 72 tuntia kriisitilanteessa, kuten pitkittyneen sähkökatkon aikana.
Työn tuotoksena syntyi ohjeita ja kohdennettua teoriaa Kriisiosaaja-projektin käyttöön. Työssä olevat ohjeet rakentuvat työn ylläpidettävyyteen pohjaavan teoreettisen viitekehyksen päälle. Ohjeet on esitelty niin, että niiden soveltaminen projektiin laajemmin on mahdollisimman helppoa. Teoria ratkaisuiden taustalla esitellään kattavasti samasta syystä. Ratkaisuiden on tarkoitus auttaa poistamaan projektin koodipohjasta sen yleisimmät ja suurimmat ongelmat
Työ on kehittämistutkimus, jossa selvitetään, mitä on ylläpidettävyys, miten ylläpidettävyyttä parannetaan ja mitkä osa-alueet Kriisiosaaja-pelin koodista kaipaavat parantamista. Kysymyksiin vastataan ohjelmointialaan ja erityisesti ylläpidettävyyteen pohjaavan kirjallisuuden kautta muodostuneen teoriapohjan avulla. Kriisiosaajan ongelmat löydettiin projektin koodia tutkimalla ja projektiaikaista materiaalia, kuten dokumentaatiota ja muistiinpanoja, lukemalla.
Kriisiosaaja on Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun terveysalan ja ensi-hoidon koulutusyksikön Kriisi- ja poikkeusolojen osaaja -opintojaksoa varten toteutettu oppimispeli, jossa pelaajan on tarkoitus selvitä kotonaan 72 tuntia kriisitilanteessa, kuten pitkittyneen sähkökatkon aikana.
Työn tuotoksena syntyi ohjeita ja kohdennettua teoriaa Kriisiosaaja-projektin käyttöön. Työssä olevat ohjeet rakentuvat työn ylläpidettävyyteen pohjaavan teoreettisen viitekehyksen päälle. Ohjeet on esitelty niin, että niiden soveltaminen projektiin laajemmin on mahdollisimman helppoa. Teoria ratkaisuiden taustalla esitellään kattavasti samasta syystä. Ratkaisuiden on tarkoitus auttaa poistamaan projektin koodipohjasta sen yleisimmät ja suurimmat ongelmat