Autonoma lastbilar och deras framtida inverkan på den finska transportindustrin
Ura, Joel (2024)
Ura, Joel
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121134599
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121134599
Tiivistelmä
Det här examensarbetet undersöker vilken inverkan autonoma lastbilar kommer att ha på den finska transportindustrin i framtiden. Syftet med arbetet var att besvara frågorna vilken inverkan autonoma lastbilar kommer att ha på företagens affärsmodell, hur de ser på autonoma lastbilar och fordonsautomation i nuläget, hur yrket lastbilschaufför kommer att påverkas, samt vilka för- och nackdelar företagen ser med autonoma lastbilar.
I examensarbetet ingår en teoridel som skapar uppfattning om transportindustrins situation i nuläget genom att se på statistik och fakta. Yrket lastbilschaufför förklaras genom att granska vad yrket är, vad som krävs för att få arbeta som chaufför, samt vilka regler som gäller chaufförer. Arbetet redogör också för vad autonoma lastbilar är, vilken teknologi som används i dessa, hur autonoma lastbilar fungerar, till vilken grad de används i nuläget, samt olika för- och nackdelar med dem.
Teoridelen utgjorde en grund till att bilda motiverade uppskattningar vars syfte var att ge teoretiska svar på forskningsfrågorna. Därefter intervjuades tre olika bolag som är verksamma inom transportindustrin. Svaren från intervjuerna analyserades och jämfördes med teorikapitlen, vilket möjliggjorde realistiska svar på forskningsfrågorna.
Examensarbetets resultat indikerar att fastän transportbolag inte nödvändigtvis fokuserar mycket på autonoma lastbilar i dagens läge, finns det ett underliggande intresse för dem. Beträffande affärsmodell kan man förvänta en utökad kapacitet att transportera gods, samt sänkta transportkostnader och leveranstider. Det förväntas inte att autonoma lastbilar kommer öka lönsamheten för företagen.
Chaufförsyrket ansågs inte vara hotat, och det konstaterades att det råder brist på chaufförer, vilket autonoma lastbilar potentiellt kan jämna ut i framtiden. Autonoma lastbilar kan förväntas positivt påverka trafiksäkerheten dels med hjälp av snabbt reagerande datorer, dels genom användning nattetid som bidrar till att minska mängden trafik under dagen. This bachelor’s thesis investigates what future impact autonomous trucks will have on the Finnish transportation industry. The purpose of this thesis is to answer the questions of what impact autonomous trucks will have on the companies’ business models, how the companies currently view autonomous trucks and vehicle automation, how the truck driver profession will be affected, and what advantages and disadvantages the companies see with autonomous trucks.
The thesis includes a theory regarding the current state of the Finnish transport industry by looking at statistics and facts. The truck driver profession is explained by going over what the profession is, the requirements for being a truck driver, as well as the applicable rules. What autonomous trucks are, what technology they use, how they work, to what extent they are already being used, and what advantages and disadvantages they have is also included in the theory.
The theory portion served as a basis for making reasoned expectations to serve as theoretical answers to the research questions, after which three transportation companies were interviewed. The answers given by the companies were then analysed and compared to the theory, which resulted in realistic answers to the research questions.
The results indicate that transportation companies do not necessarily focus too closely on autonomous trucks currently, but there is an underlying interest in autonomous trucks. Regarding the business model, an increased capacity for transporting goods can be expected, as can lower transportation costs and shorter delivery times. The companies did not expect autonomous trucks to increase their profitability.
The truck driver profession wasn’t considered to be endangered, and it was also concluded that there is a shortage of drivers. Autonomous trucks have the potential to even out this shortage in the future. Autonomous trucks can be expected to positively impact traffic safety, through fast-reacting computers but also by reducing day-time traffic.
I examensarbetet ingår en teoridel som skapar uppfattning om transportindustrins situation i nuläget genom att se på statistik och fakta. Yrket lastbilschaufför förklaras genom att granska vad yrket är, vad som krävs för att få arbeta som chaufför, samt vilka regler som gäller chaufförer. Arbetet redogör också för vad autonoma lastbilar är, vilken teknologi som används i dessa, hur autonoma lastbilar fungerar, till vilken grad de används i nuläget, samt olika för- och nackdelar med dem.
Teoridelen utgjorde en grund till att bilda motiverade uppskattningar vars syfte var att ge teoretiska svar på forskningsfrågorna. Därefter intervjuades tre olika bolag som är verksamma inom transportindustrin. Svaren från intervjuerna analyserades och jämfördes med teorikapitlen, vilket möjliggjorde realistiska svar på forskningsfrågorna.
Examensarbetets resultat indikerar att fastän transportbolag inte nödvändigtvis fokuserar mycket på autonoma lastbilar i dagens läge, finns det ett underliggande intresse för dem. Beträffande affärsmodell kan man förvänta en utökad kapacitet att transportera gods, samt sänkta transportkostnader och leveranstider. Det förväntas inte att autonoma lastbilar kommer öka lönsamheten för företagen.
Chaufförsyrket ansågs inte vara hotat, och det konstaterades att det råder brist på chaufförer, vilket autonoma lastbilar potentiellt kan jämna ut i framtiden. Autonoma lastbilar kan förväntas positivt påverka trafiksäkerheten dels med hjälp av snabbt reagerande datorer, dels genom användning nattetid som bidrar till att minska mängden trafik under dagen.
The thesis includes a theory regarding the current state of the Finnish transport industry by looking at statistics and facts. The truck driver profession is explained by going over what the profession is, the requirements for being a truck driver, as well as the applicable rules. What autonomous trucks are, what technology they use, how they work, to what extent they are already being used, and what advantages and disadvantages they have is also included in the theory.
The theory portion served as a basis for making reasoned expectations to serve as theoretical answers to the research questions, after which three transportation companies were interviewed. The answers given by the companies were then analysed and compared to the theory, which resulted in realistic answers to the research questions.
The results indicate that transportation companies do not necessarily focus too closely on autonomous trucks currently, but there is an underlying interest in autonomous trucks. Regarding the business model, an increased capacity for transporting goods can be expected, as can lower transportation costs and shorter delivery times. The companies did not expect autonomous trucks to increase their profitability.
The truck driver profession wasn’t considered to be endangered, and it was also concluded that there is a shortage of drivers. Autonomous trucks have the potential to even out this shortage in the future. Autonomous trucks can be expected to positively impact traffic safety, through fast-reacting computers but also by reducing day-time traffic.