Opas lyhytvideomarkkinoinnin aloittamisesta majoitusalalla
Salmelainen, Mikael (2024)
Salmelainen, Mikael
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121134564
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121134564
Tiivistelmä
Tämä toiminnallinen opinnäytetyö rakentuu kahdesta osasta. Ensimmäinen osa on teoriaosuus, jossa pureudutaan onnistuneen markkinoinnin mittaamiseen MRACE- ja SOSTAC-mallien avulla. Muita tärkeitä teemoja tietoperustassa ovat esimerkiksi ostopolku, ostajapersoona sekä sisältömarkkinointi. Tietoperustassa käsitellään myös sosiaalisen median markkinointiin liittyvää teoriaa sekä avataan ohjekirjaan liittyviä käsitteitä. Toiminnallinen osa koostuu valmiista ohjekirjasta sekä siitä saadusta palautteesta ja kehittämisehdotuksista.
Opinnäytetyön tavoitteena on tukea yrityksiä matkailualalla panostamaan omaan orgaaniseen sisällöntuottoon. Ohjekirja tarjoaa yrityksille laajan viitekehyksen, jonka ympärille orgaanisen sisällöntuottamisen voi rakentaa. Tästä syystä siitä on myös hyötyä isoimmille toimijoille ja ketjuille, jotka eivät päätä täysin omasta markkinoinnista. Työllä ei ole kohdeyritystä, mutta sen kohderyhmäksi valikoitui majoitusalan yritykset, jotka kamppailevat orgaanisen sisällöntuottamisen kanssa.
Työtä on esitelty alalla toimiville ja kerätty palaute on luettavissa työn lopusta.
Työn produkti on ohjekirja, joka keskittyy TikTokin hyödyntämiseen yrityksen markkinoinnissa. Produktissa käsitellään tietoperustasta opitun lisäksi ostopolkua, ostajapersoonia, TikTokiin tuotettavia sisältöjä sekä mittareita, joilla yritys mittaa TikTok-markkinoinnin menestystä. Opas löytyy työn lopusta liitteenä.
Pohdinta-osiossa käsitellään tarkemmin oppaan toteutusta ja sen luomisen eri vaiheita. Kirjoittajan omat ajatukset oppaan ja opinnäytetyön laatimisprosessista, kirjoittamisesta sekä kaikista niihin liittyvistä haasteista löytyy niin ikään pohdinta luvusta. Luvussa käsitellään myös mahdollisia jatkokehittämisehdotuksia oppaalle sekä sitä, tarjoaako opas aloittavalle sisällöntuottajalle riittävästi markkinoinnin käynnistämiseen. Työn aloitus oli tammikuussa 2024, ja se valmistui loppuvuodesta 2024.
Opinnäytetyön tavoitteena on tukea yrityksiä matkailualalla panostamaan omaan orgaaniseen sisällöntuottoon. Ohjekirja tarjoaa yrityksille laajan viitekehyksen, jonka ympärille orgaanisen sisällöntuottamisen voi rakentaa. Tästä syystä siitä on myös hyötyä isoimmille toimijoille ja ketjuille, jotka eivät päätä täysin omasta markkinoinnista. Työllä ei ole kohdeyritystä, mutta sen kohderyhmäksi valikoitui majoitusalan yritykset, jotka kamppailevat orgaanisen sisällöntuottamisen kanssa.
Työtä on esitelty alalla toimiville ja kerätty palaute on luettavissa työn lopusta.
Työn produkti on ohjekirja, joka keskittyy TikTokin hyödyntämiseen yrityksen markkinoinnissa. Produktissa käsitellään tietoperustasta opitun lisäksi ostopolkua, ostajapersoonia, TikTokiin tuotettavia sisältöjä sekä mittareita, joilla yritys mittaa TikTok-markkinoinnin menestystä. Opas löytyy työn lopusta liitteenä.
Pohdinta-osiossa käsitellään tarkemmin oppaan toteutusta ja sen luomisen eri vaiheita. Kirjoittajan omat ajatukset oppaan ja opinnäytetyön laatimisprosessista, kirjoittamisesta sekä kaikista niihin liittyvistä haasteista löytyy niin ikään pohdinta luvusta. Luvussa käsitellään myös mahdollisia jatkokehittämisehdotuksia oppaalle sekä sitä, tarjoaako opas aloittavalle sisällöntuottajalle riittävästi markkinoinnin käynnistämiseen. Työn aloitus oli tammikuussa 2024, ja se valmistui loppuvuodesta 2024.