Ajoneuvovakuutuspetosten tunnistaminen ja ennaltaehkäisy muuttuvassa toimintaympäristössä
Kuosmanen, Pasi; Pulkkinen, Jenni; Sorvali, Tia (2024)
Kuosmanen, Pasi
Pulkkinen, Jenni
Sorvali, Tia
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121034495
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121034495
Tiivistelmä
Finanssiala on yhteiskuntaa vakauttava toimiala, jonka takia alan toimijoiden on ehkäistävä ja estettävä rikollista toimintaa. Ajoneuvovakuutukseen liittyvistä epäselvistä vahingoista haetaan Suomessa vuosittain korvauksia satojen tuhansien eurojen arvosta, ja tilastojen perusteella petosten määrät ovat kasvussa. Ajoneuvojen tekniikan kehittyminen, tekoäly, yhteiskunnan ja ihmisten taloudelliset haasteet, kansainvälistyminen ja järjestäytyneen rikollisuuden lisääntyminen ovat keskeisiä toimintaympäristön muutostekijöitä, joilla on vaikutusta ajoneuvovakuutuspetosten tekotapoihin.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa vakuutusyhtiön keinoja tunnistaa kaskovakuutuksiin kohdistuvia epäselviä vahinkoja sekä hallita ja ennaltaehkäistä vakuutuspetoksia. Tutkimus toteutettiin tapaustutkimuksena toimeksiantajana toimineelle vakuutusyhtiölle, ja sen tutkimusaineisto kerättiin teemahaastatteluilla. Tuloksista koostettiin konkreettisia kehitysehdotuksia viestintään, henkilöstön kouluttamiseen, vakuutusehtoihin ja vakuutusalan sääntelyyn sekä korvausautomaatioon liittyen.
Ajoneuvovakuutukseen liittyy vakuutusyhtiössä monia sisäisiä ja ulkoisia sidosryhmiä, joiden yhteistyölle on luotava tehokkaat toimintamallit ja prosessit. Useiden toimijoiden osallistuessa prosesseihin viestinnän merkitys korostuu. Tämän tutkimuksen avulla on pystytty havainnollistamaan eri toimintojen roolia ja merkitystä petosten tunnistamisessa ja ennaltaehkäisemisessä. Tutkimuksesta saadun uuden tiedon perusteella toimeksiantaja voi edelleen kehittää omaa toimintaansa, jotta myös jatkossa varmistetaan yhtiön kannattavuus ja yhteiskuntavastuun toteutuminen. Petoksilla on negatiivisia vaikutuksia paitsi vakuutusyhtiön omille asiakkaille, myös laajemmin yhteiskunnalle.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa vakuutusyhtiön keinoja tunnistaa kaskovakuutuksiin kohdistuvia epäselviä vahinkoja sekä hallita ja ennaltaehkäistä vakuutuspetoksia. Tutkimus toteutettiin tapaustutkimuksena toimeksiantajana toimineelle vakuutusyhtiölle, ja sen tutkimusaineisto kerättiin teemahaastatteluilla. Tuloksista koostettiin konkreettisia kehitysehdotuksia viestintään, henkilöstön kouluttamiseen, vakuutusehtoihin ja vakuutusalan sääntelyyn sekä korvausautomaatioon liittyen.
Ajoneuvovakuutukseen liittyy vakuutusyhtiössä monia sisäisiä ja ulkoisia sidosryhmiä, joiden yhteistyölle on luotava tehokkaat toimintamallit ja prosessit. Useiden toimijoiden osallistuessa prosesseihin viestinnän merkitys korostuu. Tämän tutkimuksen avulla on pystytty havainnollistamaan eri toimintojen roolia ja merkitystä petosten tunnistamisessa ja ennaltaehkäisemisessä. Tutkimuksesta saadun uuden tiedon perusteella toimeksiantaja voi edelleen kehittää omaa toimintaansa, jotta myös jatkossa varmistetaan yhtiön kannattavuus ja yhteiskuntavastuun toteutuminen. Petoksilla on negatiivisia vaikutuksia paitsi vakuutusyhtiön omille asiakkaille, myös laajemmin yhteiskunnalle.