Digitaalisen markkinoinnin suunnitelma Lapin yliopistolle
Jokiranta, Elmo (2024)
Jokiranta, Elmo
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121134578
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121134578
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tarkoituksen oli luoda digitaalisen markkinoinnin suunnitelma Lapin yliopistolle, jonka tavoitteena on lisätä kansainvälisiä tutkinto-opiskelijoita Ruotsista ja Norjasta. Näistä maista pyrittiin suorittamaan haastattelu opinto-ohjaajilta, jolla saataisiin laadukasta tutkimusaineistoa.
Opinnäytetyöni tietoperustaan oli tarkoitus antaa perustaa lukijalle digitaalisesta markkinoinnista sekä avata, mikä saa ihmiset tekemään päätöksiään verkossa. Lisäksi tietoperustassa esiteltiin opinnäytetyössä käytettyä SOSTAC-mallia ja sitä, kuinka mallin ja kerätyn tutkimusaineiston avulla voitaisiin lähteä kehittämään digitaalista markkinointisuunnitelmaa.
Tämän jälkeen käytettiin SOSTAC-malli läpi vaiheittain. Nykytila-analyysin perusteella osatiin asettaa Lapin yliopistolle tavoitteet digitaaliselle markkinointi suunnitelmalle. Lisäksi käytiin läpi markkinointistrategiaa, sen toimenpiteitä ja mitkä ovat soveltuvat digitaalisten markkinointistrategioiden seurantamittarit toimeksiantajan tarpeisiin.
Opinnäytetyön keskeisinä tuloksina on suoritettu nykytila-analyysi, jota kuinka hyödyntämällä SOSTAC-suunnittelumallia soveltaen Lapin yliopisto kykenee kehittämään omaa näkyvyyttään ja mahdollisesti kasvattamaan heidän kansainvälisten tutkinto-opiskelijoiden määrää.
Opinnäytetyöni tietoperustaan oli tarkoitus antaa perustaa lukijalle digitaalisesta markkinoinnista sekä avata, mikä saa ihmiset tekemään päätöksiään verkossa. Lisäksi tietoperustassa esiteltiin opinnäytetyössä käytettyä SOSTAC-mallia ja sitä, kuinka mallin ja kerätyn tutkimusaineiston avulla voitaisiin lähteä kehittämään digitaalista markkinointisuunnitelmaa.
Tämän jälkeen käytettiin SOSTAC-malli läpi vaiheittain. Nykytila-analyysin perusteella osatiin asettaa Lapin yliopistolle tavoitteet digitaaliselle markkinointi suunnitelmalle. Lisäksi käytiin läpi markkinointistrategiaa, sen toimenpiteitä ja mitkä ovat soveltuvat digitaalisten markkinointistrategioiden seurantamittarit toimeksiantajan tarpeisiin.
Opinnäytetyön keskeisinä tuloksina on suoritettu nykytila-analyysi, jota kuinka hyödyntämällä SOSTAC-suunnittelumallia soveltaen Lapin yliopisto kykenee kehittämään omaa näkyvyyttään ja mahdollisesti kasvattamaan heidän kansainvälisten tutkinto-opiskelijoiden määrää.