Teollisuuden palveluorganisaation löydettävyys hakukoneella
Tuorila, Sanna (2024)
Tuorila, Sanna
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121134669
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121134669
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli parantaa teollisuudelle palveluluita tarjoavan yrityksen löydettävyyttä hakukoneessa ja tunnistaa löydettävyyttä parantavia ominaisuuksia. Googlen todettiin olevan tutkimushetkellä käytetyin hakukone, ja tutkimus keskittyi erityisesti parantamaan yrityksen internetsivun löydettävyyttä Googlen hakukoneella.
Tutkimus jakautuu kahteen osaan: hakusanatutkimukseen ja paremman näkyvyyden saamiseen hakukonetuloksissa. Ensimmäisessä osassa eli hakusanatutkimuksessa tunnistettiin haasteita erikoisalojen hakusanatutkimuksessa. Lyhyt, yhden sanan hakusana on yleensä liian yleinen, ja sillä on useita merkityksiä. Toisaalta erikoisempien sanojen hakuja tehdään ylipäätänsä hyvin vähän. Lisäksi hakusanatyökalut eivät osoittautuneet suomenkielisissä erikoisalan haussa erityisen toimiviksi. Hakusanatutkimuksen perusteella tämä tutkimus suosittaa käyttämään pidempiä hakusanoja. Hakukonelöydettävyyden parantamiseksi tämä työ käytti benchmarking-prosessin askelia.
Tutkimuksessa onnistuttiin tunnistamaan paremmin pärjäävät kilpailijat. Prosessissa ei kuitenkaan onnistuttu löytämään syytä, miksi Googlen hakukone esittää paremmin pärjäävien kilpailijoiden metakuvauskentän osana hakutuloksia, mutta ei tutkittavan yrityksen. Toisaalta voidaan tuloksena sanoa, että hakusanojen lisäksi myös tekniseen hakukoneoptimointiin on syytä panostaa. Aiheen laajuuden vuoksi tämä tutkimus ei riittänyt ratkaisemaan tutkimusongelmaa, vaan aihe vaatii jatkotutkimuksia.
Tutkimus jakautuu kahteen osaan: hakusanatutkimukseen ja paremman näkyvyyden saamiseen hakukonetuloksissa. Ensimmäisessä osassa eli hakusanatutkimuksessa tunnistettiin haasteita erikoisalojen hakusanatutkimuksessa. Lyhyt, yhden sanan hakusana on yleensä liian yleinen, ja sillä on useita merkityksiä. Toisaalta erikoisempien sanojen hakuja tehdään ylipäätänsä hyvin vähän. Lisäksi hakusanatyökalut eivät osoittautuneet suomenkielisissä erikoisalan haussa erityisen toimiviksi. Hakusanatutkimuksen perusteella tämä tutkimus suosittaa käyttämään pidempiä hakusanoja. Hakukonelöydettävyyden parantamiseksi tämä työ käytti benchmarking-prosessin askelia.
Tutkimuksessa onnistuttiin tunnistamaan paremmin pärjäävät kilpailijat. Prosessissa ei kuitenkaan onnistuttu löytämään syytä, miksi Googlen hakukone esittää paremmin pärjäävien kilpailijoiden metakuvauskentän osana hakutuloksia, mutta ei tutkittavan yrityksen. Toisaalta voidaan tuloksena sanoa, että hakusanojen lisäksi myös tekniseen hakukoneoptimointiin on syytä panostaa. Aiheen laajuuden vuoksi tämä tutkimus ei riittänyt ratkaisemaan tutkimusongelmaa, vaan aihe vaatii jatkotutkimuksia.