Psykologinen turvallisuus katseiden alla : ajatuksia turvallisemmasta työskentelystä kansanopiston näyttelijäntaiteen koulutuksessa
Suhonen, Hanna-Riikka (2024)
Suhonen, Hanna-Riikka
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121134685
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121134685
Tiivistelmä
Näytteleminen on ruumiillista työskentelyä, jossa esiintyjä kuljettaa mukanaan itseensä taltioituneita elämänkokemuksia. Työskentely katseiden alla vaikutuksille alttiissa olotilassa edellyttää kokemusta psykologisesta turvallisuudesta. Tämä opinnäytetyö pohtii, miten pedagogi voi luoda ja ylläpitää psykologisesti turvallista työskentelyilmapiiriä näyttelijäntaiteen opetuksessa kansanopistossa. Siinä tarkastellaan teatterialan asiantuntijoiden ja kirjoittajan oman opetuskokemuksen kautta syntynyttä ymmärrystä pedagogin ja opiskelijoiden välisestä vuorovaikutuksesta, jolla voidaan saavuttaa heidän välilleen luottamuksellinen yhteys.
Psykologisesti turvallisessa opiskeluympäristössä vallitsee jaettu uskomus siitä, että ryhmässä voi ottaa riskejä ja olla oma itsensä. Riskien ottaminen on sidoksissa opiskelijan kokemukseen turvallisuudesta. Kokemus siitä, että saa olla oma itsensä liittyy moninaisuuden ja yhdenvertaisuuden huomioimiseen.
Työskentelyn lähtökohtana on dialogisuus, sillä jokaisen ihmisen kokemus turvasta on erilainen. Tämä opinnäytetyö osoittaa turvallisuuteen vaikuttavan myös yhteisten työskentelyperiaatteiden luomisen, suostumuksellisuuden huomioisen, opiskelijalle annettavan riittävän informaation harjoitteista, moninaisuuden ja elettyyn ruumismieleen taltioituneiden kokemusten huomioimisen, pedagogin tietoisuuden viitekehosta sekä rakentavan vuorovaikutuksen, jossa huomioidaan opiskelijoiden tunteet ja tarpeet.
Psykologisesti turvallisessa opiskeluympäristössä vallitsee jaettu uskomus siitä, että ryhmässä voi ottaa riskejä ja olla oma itsensä. Riskien ottaminen on sidoksissa opiskelijan kokemukseen turvallisuudesta. Kokemus siitä, että saa olla oma itsensä liittyy moninaisuuden ja yhdenvertaisuuden huomioimiseen.
Työskentelyn lähtökohtana on dialogisuus, sillä jokaisen ihmisen kokemus turvasta on erilainen. Tämä opinnäytetyö osoittaa turvallisuuteen vaikuttavan myös yhteisten työskentelyperiaatteiden luomisen, suostumuksellisuuden huomioisen, opiskelijalle annettavan riittävän informaation harjoitteista, moninaisuuden ja elettyyn ruumismieleen taltioituneiden kokemusten huomioimisen, pedagogin tietoisuuden viitekehosta sekä rakentavan vuorovaikutuksen, jossa huomioidaan opiskelijoiden tunteet ja tarpeet.