Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Hämeen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Hämeen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Liikenteenohjaus maanteiden sivutieliittymissä Päijät-Hämeen pääpyöräilyverkolla : liikenteenohjauksen ajantasaisuusselvitys

Vaaranto, Miska (2024)

Avaa tiedosto
Vaaranto_Miska.pdf (4.151Mt)
Lataukset: 


Vaaranto, Miska
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121134575
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön toimeksiantajana toimii Uudenmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksen (ELY-keskus) liikenne ja infrastruktuuri -vastuualue. Yhteyshenkilönä toimeksiantajan puolelta toimii liikennejärjestelmäasiantuntija Herkko Jokela. Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä ja sen tavoitteena on selvittää liikenteenohjauksen ajantasaisuus Päijät-Hämeen pääpyöräilyverkolla sijaitsevien sivutieliittymien kohdalla. Vuonna 2019 hyväksytyn Päijät-Hämeen liikennejärjestelmäsuunnitelman yksi päätavoitteista on parantaa alueen liikenneturvallisuutta sekä edistää kestävien kulkutapojen kehitystä. Liikenteenohjauslaitteiden, eli liikennemerkkien sekä tiemerkintöjen ajantasaisuus on tärkeä osa liikenneturvallisuuden ylläpitämistä ja parantamista. Tienkäyttäjäpalautteiden sekä asiantuntijakeskusteluiden perusteella oli syytä epäillä, että liikenteenohjauslaitteiden oikeellisuudessa esiintyy puutteita ja/tai virheellisyyksiä tässä opinnäytetyössä tarkasteltavalla alueella, sekä todennäköisesti myös muualla Uudenmaan ELY-keskuksen vastuualueella.

Liikenteenohjauslaitteiden käyttöä ja merkitsemistapaa ohjaavat laki, asetukset sekä niiden pohjalta valmistetut ohjeet sekä määräykset. Vuonna 2020 voimaan astunut uusi tieliikennelaki (729/2018) on osaltaan vaikuttanut tarpeeseen selvittää liikenteenohjauslaitteiden ajantasaisuutta pääpyöräilyreiteillä Päijät-Hämeessä. Pyöräilyn pääreitit määriteltiin Päijät-Hämeen liiton teettämässä pääpyörätieverkon määrittelytyössä, joka valmistui vuonna 2022. Tienpidon ohjeet ovat päivittyneet laajasti uuden tieliikennelain astuttua voimaan. Päivitetyt tienpidon ohjeet sisältävät esimerkiksi muutoksia liittyen joidenkin liikenteenohjauslaitteiden käyttöön. Tätä opinnäytetyötä vastaava Lapin ELY-keskuksen selvitystyö on toiminut taustoittavana tekijänä, kyseinen hanke ei ole julkinen. Opinnäytetyön edetessä suoritettiin maastokäyntejä, joiden avulla selvitettiin liikenteenohjauksen nykytilanne sivutieliittymien kohdilla, jonka jälkeen havaitut puutteet sekä virheellisyydet raportoitiin.

Tulokset osoittavat, että liikenteenohjauslaitteiden puutteisiin ja virheellisyyksiin liittyvät epäilyt osuivat oikeiksi. Liikennemerkkejä sekä tiemerkintöjä puuttui tasaisesti jokaiselta tarkasteltavalta väylän osuudelta. Joitain merkkejä ja merkintöjä oli myös käytetty virheellisesti. Tämän opinnäytetyön tulosten perusteella olisi suositeltavaa, että ajantasaisuusselvityksiä tehtäisiin myös muilla alueilla. On tärkeää, että kaikki liikennemerkit ja tiemerkinnät olisivat aina ajan tasalla ja oikeilla paikoillaan. Liikenteenohjauslaitteiden ajantasaisuuden varmistamisen tulisi jatkossa olla jatkuvaa, eikä ainoastaan projektiluontoista.
 
The commissioner of this thesis is the Transport and Infrastructure Division of the Centre for Economic Development, Transport and the Environment (ELY Centre) of Uusimaa. The contact person from the commissioner’s side is transport system specialist Herkko Jokela. This thesis was carried out as a functional study with the objective of investigating the timeliness of traffic control in secondary road intersections along the main cycling network in the Päijät-Häme region. One of the main goals of the Päijät-Häme transport system plan, approved in 2019, is to improve traffic safety in the region and promote sustainable modes of transport. The timeliness of traffic control devices, including traffic signs and road markings, is an essential part of maintaining and improving traffic safety. Based on feedback from road users and discussions with experts, it was suspected that there may be deficiencies and/or inaccuracies in the placement and relevance of traffic control devices within the study area and likely elsewhere within the Uusimaa ELY Centre’s jurisdiction as well.

The use and placement of traffic control devices are regulated by laws, decrees, and related guidelines. The new road traffic act (729/2018), which came into effect in 2020, has further underscored the need to assess the timeliness of traffic control devices along the main cycling routes in Päijät-Häme. The primary cycling routes were defined in the main cycling network definition project commissioned by the Regional Council of Päijät-Häme, completed in 2022. Road maintenance guidelines have been extensively updated following the enactment of the new road traffic act, including modifications in the use of certain traffic control devices. A similar assessment by the Lapland ELY Centre served as a background reference for this thesis; however, this project is not publicly available. Field visits were conducted during the course of this study to assess the current state of traffic control at secondary road intersections. Subsequently, identified deficiencies and inaccuracies were documented and reported.

The results confirm the initial suspicions regarding the deficiencies and inaccuracies in traffic control devices. Missing traffic signs and road markings were consistently observed across all inspected sections of the network. Additionally, some signs and markings were used incorrectly. Based on the findings of this thesis, it is recommended that similar assessments of timeliness be carried out in other regions as well. It is essential that all traffic signs and road markings are consistently up-to-date and correctly positioned. Ensuring the timeliness of traffic control devices should be an ongoing process rather than a project-based approach.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste