Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Hämeen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Hämeen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Tradenomin asiantuntijabrändi

Vehmanen, Janita (2024)

Avaa tiedosto
Vehmanen_Janita.pdf (432.9Kt)
Lataukset: 


Vehmanen, Janita
2024
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121134636
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on tradenomiopiskelijan asiantuntijabrändi. Tavoitteena on tutkia, millainen on hyvä asiantuntijabrändi ja selvittää miten tradenomiopiskelijat voisivat rakentaa ja kehittää sitä jo opintojensa aikana. Teoriaosuudessa keskitytään tarkastelemaan henkilö- ja asiantuntijabrändin määritelmää, sekä tutustutaan omaan osaamiseen ja sen tunnistamiseen ja sanoittamiseen. Lisäksi tarkastellaan asiantuntijan verkossa toimimista, sekä esitellään keskeisimmät sosiaalisen median kanavat asiantuntijabrändäykselle.

Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastatteluita. Haastattelut olivat jaettu kahteen teemaan ja haastattelukysymysten muotoilussa käytettiin apuna teoriaviitekehystä, joiden pohjalta kysymykset muotoiltiin.

Haastatteluun osallistui kolme liiketalouden koulutuksessa työskentelevää henkilöä. Tuloksista ilmeni, että oman asiantuntijabändin rakentaminen voi olla tietoinen tai tiedostamaton prosessi. Jokainen vastaaja koki, että oman osaamisen tunnistaminen ja sanoittaminen koetaan haastavana, varsinkin jos oma osaaminen on kovin monialaista. Kysyttäessä millaisia haasteita vastaajat näkevät tradenomiopiskelijoilla asiantuntijabrändin rakentamisessa, nousi esiin se, etteivät opiskelijat tietoisesti mieti omaa brändiään, eivätkä ymmärrä aloittaa sitä heti. Vastaukista ilmeni, että olisi tärkeää, että opiskelijat eivät vain suorittaisi opintoja ja opintojaksoja opintopisteiden kerryttämistä varten, vaan pohtisivat enemmänkin sitä, millaista osaamista heille on opintojaksosta kertynyt ja sanoittaisivat sitä esimerkiksi taitopohjaiseen ansioluetteloon tai sosiaaliseen mediaan luotuun asiantuntijaprofiiliin esimerkiksi LinkedIniin.

Johtopäätöksenä voitiin todeta, että asiantuntijabrändin merkitys ymmärretään vaihtelevasti. Oman osaamisen sanoittaminen koetaan hankalana ja monialaisen osaamisen sanoittamiseen tarvitaan työkaluja. Opiskelijoiden olisi tärkeää ymmärtää oman brändin rakentamisen tärkeys jo varhaisessa vaiheessa.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste