Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Eyes on Women’s American Football: Increasing the Visibility of Naisten Vaahteraliiga Through Sports Marketing

Metsola, Elli (2024)

 
Avaa tiedosto
Metsola_Elli.pdf (674.1Kt)
Lataukset: 


Metsola, Elli
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121134768
Tiivistelmä
Naisten urheilu kasvaa kansainvälisesti ja rikkoo ennätyksiä vuonna 2024. Amerikkalaisen jalkapallon Naisten Vaahteraliiga ei ole kuitenkaan vielä päässyt hyödyntämään tätä kasvua, ja vaikka kasvu näkyy myös Suomessa, se on vielä vaatimatonta Pohjois-Amerikkaan verrattuna.

Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten Naisten Vaahteraliigan näkyvyyttä voitaisiin lisätä markkinoinnin avulla. Tavoitteena oli tutkia Naisten Vaahteraliigan nykyistä markkinointia ja mahdollisuuksia sen parantamiseksi. Analysoimalla Naisten Vaahteraliigan markkinoinnin parissa tällä hetkellä toimivien ihmisten kokemuksia, pyrittiin löytämään konkreettisia kehitysehdotuksia tulevaisuutta varten.

Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Aineisto kerättiin yhdeksällä puolistrukturoidulla verkkohaastattelulla, joihin osallistui Naisten Vaahteraliigassa kaudella 2024 pelanneiden joukkueiden ja Suomen Amerikkalaisen Jalkapallon Liiton (SAJL) edustajia. Aineisto analysoitiin temaattisen analyysin keinoin merkitysten ja teemojen löytämiseksi.

Aineistosta nousi esiin viisi Naisten Vaahteraliigan tämänhetkistä markkinointia kuvaavaa teemaa, jotka antavat vastauksia tutkimuskysymyksiin: Resurssit ovat niukat, Epäselvät roolit ja yhteistyön tarve, Fokus sosiaalisessa mediassa, Puuttuva strategia ja Onko meillä brändi?

Tutkimuksessa todettiin, että näkyvyyden lisäämiseksi Naisten Vaahteraliigan markkinoinnin tulee olla kokonaisvaltaista. On luotava markkinointistrategia, jonka tavoitteiksi asetetaan otteluiden katsojamäärien, sponsorimyynnin, fanien sitoutumisen ja pelaajien määrän kasvattaminen. Näiden tavoitteiden saavuttaminen kasvattaa brändiarvoa, resursseja, tuloja sekä näkyvyyttä.

SAJL voi hyödyntää tutkimuksen tuloksia Naisten Vaahteraliigan ja sen markkinoinnin kehittämisessä. Tutkimus hyödyttää myös muita naisten amerikkalaisen jalkapallon joukkueita ympäri maan. Panostaminen naisurheilun kasvuun on tasa-arvoteko sekä viesti, joka tulee viedä urheilumaailmasta myös muuhun yhteiskuntaan.
 
The global women’s sports industry has seen record-breaking growth in 2024. The growth can be seen also in Finland, although it is still modest compared to North America. The Finnish women’s American football league Naisten Vaahteraliiga is yet to be a part of this growth.

The objective of the study was to find out how the visibility of Naisten Vaahteraliiga could be increased through marketing. The aim was to study the current marketing of NVL and the opportunities for its improvement. By analyzing the experiences of people currently working with the marketing of NVL, the aim was to find concrete development suggestions for the future.

The research was conducted as a qualitative study. The data was collected through nine semi-structured online interviews of the representatives of the teams that played in NVL in season 2024 and of the American Football Association of Finland (SAJL).

The data was analyzed through thematic analysis to find meanings and themes behind it. Five themes emerged from the data that describe Naisten Vaahteraliiga’s marketing and provide answers to the research question: Resources are scarce, Unclear roles and need for collaboration, Focus on social media, The missing strategy and Do we have a brand?

The study found that to increase visibility, Naisten Vaahteraliiga needs to be marketed comprehensively. A marketing strategy needs to be created with objectives that aim to improve game attendance, sponsorship sales, fan engagement, and the number of players. Reaching these objectives leads to higher brand value, better resources, and more revenue and visibility.

The conclusions of the research can be used by the SAJL for developing Naisten Vaahteraliiga and its marketing. The women’s American football teams around the country also benefit from the study.
Investing in growing women ‘s sports is an act towards gender equality and sends a message that should be delivered from the sports world to the whole society.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste