Juniorijääkiekkoseuran sosiaalisen median markkinointi : case Kiekko-Vantaa
Inkinen, Henri (2024)
Inkinen, Henri
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121134782
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121134782
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli juniorijääkiekkoseuran sosiaalisen median markkinoinnin kehittäminen. Jääkiekkoseuran tarkoituksena oli saada lisää harrastajia alle 8-vuotiaiden luistelu- ja kiekkokouluihin sekä lisätä ihmisten tietoisuutta seuran kaikista eri toiminnoista. Työn taustalla oli huoli sekä jääkiekon harrastajamäärien vähenemisestä, että myös lasten ja nuorten lisääntyneestä liikkumattomuudesta.
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Kiekko-Vantaa ry, joka on nimensä mukaisesti vantaalainen jääkiekkoseura. Kiekko-Vantaa ry toimii pelaajapolun ensimmäisenä seurana, jossa harrastamisen voi aloittaa jo 3–4-vuotiaana luistelukouluissa ja harrastamista voi jatkaa U14-ikäluokkaan asti.
Opinnäytetyön liitteenä oleva sosiaalisen median markkinointisuunnitelma on työn varsinainen toiminnallinen osuus. Sosiaalisen median markkinointisuunnitelmaan kerättiin tietoa Kiekko-Vantaa ry:n tämänhetkisestä toiminnasta sosiaalisessa mediassa sekä eri sosiaalisen median kanavien käytöstä. Tämän lisäksi sosiaalisen median markkinointisuunnitelmaan käytiin perustellen läpi mahdollisuuksia kehittää toimintaa tulevaisuudessa entisestään kustannustehokkaiden ratkaisuiden avulla.
Opinnäytetyön tietoperusta koostui urheilualan markkinointiin liittyvästä käsitteistöstä, jossa pääpaino oli digitaalisen markkinoinnin kanavien käyttämisessä sekä itse urheilumarkkinoinnin erityispiirteissä verrattuna muuhun markkinointiin.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmänä toimi Google Forms -alustalla tehty kyselytutkimus, joka jaettiin toimeksiantajaa edustaville toimihenkilöille. Kyselytutkimuksessa selvitettiin seuran edustajien ajatuksia liittyen Kiekko-Vantaa ry:n nykyisestä toiminnasta sosiaalisessa mediassa sekä parannusehdotuksista tulevaisuutta varten.
Kyselyyn saatuja vastauksia hyödynnettiin sekä sosiaalisen median markkinointisuunnitelmaan, että opinnäytetyön johtopäätökset-osioon. Kyselyn tulokset ja opinnäytetyötä varten tehty tutkimus toimeksiantajan tämänhetkisestä sosiaalisen median toiminnasta antoivat hyvän kokonaiskuvan siitä, mitä jatkossa voidaan tehdä entistäkin paremmin.
Sosiaalisen median markkinointisuunnitelmaan listatut kehityskohteet vastasivat ennen opinnäytetyöprosessin aloittamista asetettuja odotuksia varsin hyvin. Opinnäytetyön toimeksiantaja oli myös tyytyväinen saatuihin kehitysehdotuksiin, joita aiotaan ottaa konkreettisesti seuran käyttöön.
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Kiekko-Vantaa ry, joka on nimensä mukaisesti vantaalainen jääkiekkoseura. Kiekko-Vantaa ry toimii pelaajapolun ensimmäisenä seurana, jossa harrastamisen voi aloittaa jo 3–4-vuotiaana luistelukouluissa ja harrastamista voi jatkaa U14-ikäluokkaan asti.
Opinnäytetyön liitteenä oleva sosiaalisen median markkinointisuunnitelma on työn varsinainen toiminnallinen osuus. Sosiaalisen median markkinointisuunnitelmaan kerättiin tietoa Kiekko-Vantaa ry:n tämänhetkisestä toiminnasta sosiaalisessa mediassa sekä eri sosiaalisen median kanavien käytöstä. Tämän lisäksi sosiaalisen median markkinointisuunnitelmaan käytiin perustellen läpi mahdollisuuksia kehittää toimintaa tulevaisuudessa entisestään kustannustehokkaiden ratkaisuiden avulla.
Opinnäytetyön tietoperusta koostui urheilualan markkinointiin liittyvästä käsitteistöstä, jossa pääpaino oli digitaalisen markkinoinnin kanavien käyttämisessä sekä itse urheilumarkkinoinnin erityispiirteissä verrattuna muuhun markkinointiin.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmänä toimi Google Forms -alustalla tehty kyselytutkimus, joka jaettiin toimeksiantajaa edustaville toimihenkilöille. Kyselytutkimuksessa selvitettiin seuran edustajien ajatuksia liittyen Kiekko-Vantaa ry:n nykyisestä toiminnasta sosiaalisessa mediassa sekä parannusehdotuksista tulevaisuutta varten.
Kyselyyn saatuja vastauksia hyödynnettiin sekä sosiaalisen median markkinointisuunnitelmaan, että opinnäytetyön johtopäätökset-osioon. Kyselyn tulokset ja opinnäytetyötä varten tehty tutkimus toimeksiantajan tämänhetkisestä sosiaalisen median toiminnasta antoivat hyvän kokonaiskuvan siitä, mitä jatkossa voidaan tehdä entistäkin paremmin.
Sosiaalisen median markkinointisuunnitelmaan listatut kehityskohteet vastasivat ennen opinnäytetyöprosessin aloittamista asetettuja odotuksia varsin hyvin. Opinnäytetyön toimeksiantaja oli myös tyytyväinen saatuihin kehitysehdotuksiin, joita aiotaan ottaa konkreettisesti seuran käyttöön.