Työntekijöiden kokemuksia asiakkaille järjestetyistä yhteisöllisistä tapahtumista lastensuojelun avohuollon palveluissa
Heikkinen, Marko (2024)
Heikkinen, Marko
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121134797
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121134797
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä selvitettiin työntekijöiden kokemuksia asiakkaille järjestetyistä yhteisöllisistä tapahtumista ja niiden merkitystä lastensuojelun avohuollon palveluissa. Tavoitteena oli tuottaa tilaajalle tietoa yhteisöllisten tapahtumien merkityksellisyydestä avohuollon palvelumuotona. Aihe opinnäytetyöhön nousi työelämän tarpeista kehittää ja tarkastella avopalveluiden palveluita ja työskentelyä. Opinnäytetyön tilaaja Fieteri avopalvelut Oy on yksityinen lastensuojelun toimija, joka tarjoaa lastensuojelulain ja sosiaalihuoltolain mukaisia avohuollon palveluita.
Lasten, nuorten ja perheiden osallisuuden vahvistaminen on olennainen tekijä lastensuojelupalveluissa. Yhteisöllisten palveluiden ja tapahtumien järjestämisen yhtenä tavoitteena onkin osallisuuden lisääminen ja syrjäytymisen ehkäiseminen. Yhteisöllisyys toimii työvälineenä ja sosiaalisia ongelmia ehkäisevänä toimintatapana. Osallisuudessa on kyse lapsen kehityksen ja kasvun yhdestä perusedellytyksestä. Kun lapsi pääsee osallistumaan, oppii hän toimimaan ja elämään yhdessä.
Opinnäytetyön aineisto kerättiin Fieteri avopalvelut Oy:n työntekijöiltä sähköisen kyselyn avulla, joka laadittiin Webropol -ohjelmalla ja lähetettiin vastaajille sähköpostitse. Kysely oli avoinna viikon ajan marraskuussa 2024, ja siinä esitettiin avoimia kysymyksiä. Kyselyyn vastasi viisi työntekijää. Tutkimus oli laadullinen ja, aineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin menetelmin. Tarkoituksena oli erottaa ja löytää aineistosta ydinasiat.
Tulosten perusteella voidaan arvioida, että vastanneet työntekijät kokevat Fieteri avopalveluiden järjestämien tapahtumien tuovan arvoa sekä työntekijöille että asiakkaille. Tulosten mukaan työntekijät saavat uutta näkökulmaa asiakastyöskentelyyn, asiakkaille voidaan tarjota mahdollisuuksia elämyksellisiin tapahtumiin sekä heille voidaan tarjota myös yhteisöllisyyttä ja osallisuuden kokemuksia kohtaamisissa vertaisten kanssa. Tulosten perusteella myös perheiden sisäiseen toimintaan voidaan tarjota tukea tapahtumien kautta. Jatkokehittämisehdotuksena tilaajalle esitetään työn tulosten perusteella, että jatkossakin tapahtumia on hyvä järjestää. Tapahtumien suunnitteluun ja ennakointiin tulee kiinnittää entistä enemmän huomiota ja järjestää asiakkaille suunnitteluilta tai kyselyjä toiveista tapahtumien suhteen. Näin päästään vielä paremmin suunnittelemaan tapahtumia asiakaslähtöisesti ja yhdessä asiakkaiden kanssa.
Lasten, nuorten ja perheiden osallisuuden vahvistaminen on olennainen tekijä lastensuojelupalveluissa. Yhteisöllisten palveluiden ja tapahtumien järjestämisen yhtenä tavoitteena onkin osallisuuden lisääminen ja syrjäytymisen ehkäiseminen. Yhteisöllisyys toimii työvälineenä ja sosiaalisia ongelmia ehkäisevänä toimintatapana. Osallisuudessa on kyse lapsen kehityksen ja kasvun yhdestä perusedellytyksestä. Kun lapsi pääsee osallistumaan, oppii hän toimimaan ja elämään yhdessä.
Opinnäytetyön aineisto kerättiin Fieteri avopalvelut Oy:n työntekijöiltä sähköisen kyselyn avulla, joka laadittiin Webropol -ohjelmalla ja lähetettiin vastaajille sähköpostitse. Kysely oli avoinna viikon ajan marraskuussa 2024, ja siinä esitettiin avoimia kysymyksiä. Kyselyyn vastasi viisi työntekijää. Tutkimus oli laadullinen ja, aineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin menetelmin. Tarkoituksena oli erottaa ja löytää aineistosta ydinasiat.
Tulosten perusteella voidaan arvioida, että vastanneet työntekijät kokevat Fieteri avopalveluiden järjestämien tapahtumien tuovan arvoa sekä työntekijöille että asiakkaille. Tulosten mukaan työntekijät saavat uutta näkökulmaa asiakastyöskentelyyn, asiakkaille voidaan tarjota mahdollisuuksia elämyksellisiin tapahtumiin sekä heille voidaan tarjota myös yhteisöllisyyttä ja osallisuuden kokemuksia kohtaamisissa vertaisten kanssa. Tulosten perusteella myös perheiden sisäiseen toimintaan voidaan tarjota tukea tapahtumien kautta. Jatkokehittämisehdotuksena tilaajalle esitetään työn tulosten perusteella, että jatkossakin tapahtumia on hyvä järjestää. Tapahtumien suunnitteluun ja ennakointiin tulee kiinnittää entistä enemmän huomiota ja järjestää asiakkaille suunnitteluilta tai kyselyjä toiveista tapahtumien suhteen. Näin päästään vielä paremmin suunnittelemaan tapahtumia asiakaslähtöisesti ja yhdessä asiakkaiden kanssa.