Minimalistinen musiikki dramaturgian lähtökohtana : musiikkiteatterin dramaturgisia työkaluja Gilles Deleuzen filosofian valossa
Salo, Salla-Maria (2024)
Salo, Salla-Maria
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121134603
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121134603
Tiivistelmä
Opinnäytetyö selvittää musiikkiteatterin dramaturgisia ilmaisukeinoja minimalistisen musiikin lähtökohdista pyrkimyksenään ekologisesti kestävä esitys. Projekti toteutettiin taiteellisena tutkimuksena, joka rakentui sekä tietopohjan keräämisestä että sävellys- ja käsikirjoitustyöstä, siihen pohjautuvasta työpajasta näyttelijöiden kanssa ja työpajamateriaalien esittämisestä yleisölle MD Companyn järjestämän Musiikkiteatterifestivaalin Workshop-katselmuksessa Helsingissä elokuussa 2024.
Opinnäytetyö hyödyntää myös postkvalitatiivisen tutkimuksen lähtökohtia ja soveltaa niitä erityisesti keskustelussa Gilles Deleuzen filosofian kanssa. Opinnäytetyö tarkentaa huomion toistoon musiikillisena ja teatterillisena elementtinä ja tarkastelee minimalistisen musiikkiteatterin filosofisia ja poliittisia ulottuvuuksia.
Opinnäytetyön lopputuloksena syntyi välineitä dramaturgisesti hierarkiattoman, yleisön omaa luovaa ajattelua aktivoivan musiikkiteatterin tekemiseen sekä katsanto musiikkiteatterin poliittisiin ulottuvuuksiin. Opinnäytetyö osoittaa, että musiikkiteatterilla on paljon kehittymismahdollisuuksia kaanonin ulkopuolella. The thesis investigates the dramaturgical means of expression in music theatre from the perspective of minimalist music, with the aim of creating an ecologically sustainable performance. The project was carried out as an artistic research, which involved both gathering a literary knowledge base and engaging in composition and scriptwriting work, followed by a workshop with actors and a presentation of the workshop materials to an audience at the Workshop Showcase of the Music Theatre Festival organized by MD Company in Helsinki, August 2024.
The thesis also draws on the principles of post qualitative research, particularly engaging with the philosophy of Gilles Deleuze. The thesis focuses on repetition as a musical and theatrical element and examines the philosophical and political dimensions of minimalist music theater.
As a result of the project, tools were developed for creating dramaturgically non-hierarchical musical theatre that activates the audience's creative thinking, as well as insights into the political dimensions of music theatre. The thesis demonstrates that music theatre has significant opportunities for development outside of the traditional canon.
Opinnäytetyö hyödyntää myös postkvalitatiivisen tutkimuksen lähtökohtia ja soveltaa niitä erityisesti keskustelussa Gilles Deleuzen filosofian kanssa. Opinnäytetyö tarkentaa huomion toistoon musiikillisena ja teatterillisena elementtinä ja tarkastelee minimalistisen musiikkiteatterin filosofisia ja poliittisia ulottuvuuksia.
Opinnäytetyön lopputuloksena syntyi välineitä dramaturgisesti hierarkiattoman, yleisön omaa luovaa ajattelua aktivoivan musiikkiteatterin tekemiseen sekä katsanto musiikkiteatterin poliittisiin ulottuvuuksiin. Opinnäytetyö osoittaa, että musiikkiteatterilla on paljon kehittymismahdollisuuksia kaanonin ulkopuolella.
The thesis also draws on the principles of post qualitative research, particularly engaging with the philosophy of Gilles Deleuze. The thesis focuses on repetition as a musical and theatrical element and examines the philosophical and political dimensions of minimalist music theater.
As a result of the project, tools were developed for creating dramaturgically non-hierarchical musical theatre that activates the audience's creative thinking, as well as insights into the political dimensions of music theatre. The thesis demonstrates that music theatre has significant opportunities for development outside of the traditional canon.