Perhekuntoutuksessa oleminen lapsen kokemana
Rahkonen, Jenni (2024)
Rahkonen, Jenni
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121234996
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121234996
Tiivistelmä
Sosiaalihuoltolaki nostaa lapsen oikeuden tulla kuulluksi hänen asioistansa päätettäessä ja osallisena perhekuntoutuksessa. Lasta kuultaessa tulee huomioida hänen ikätasonsa sekä kehityksensä.
Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli tutkia lapsien kokemuksia perhetyöstä ja perhekuntoutuksesta eräässä perhekuntoutusyksikössä. Kyseisessä yrityk-sessä, johon opinnäytetyö on tehty, yksi keskeisimmistä arvoista onkin lap-sen etu. Tutkimuksen pääkysymyksenä oli tässä opinnäytetyössä, miten lapsi kokee perhekuntoutuksen. Pääkysymystä tarkentavat alakysymykset olivat: Miten lapsi kuvaa perhekuntoutuksessa olemista sekä työntekijöitä? Miten lapsi kuvaa perhetyötä? Opinnäytetyö oli laadullinen tutkimus ja sen analyy-simenetelmäksi valikoitui teemoittelu.
Tutkimustuloksista selviää kuusivuotiaiden lasten kokemukset kyseisen yri-tyksen perhetyöstä ja perhekuntoutuksesta. Lapset viihtyivät erittäin hyvin perhekuntoutuksessa ja he oppivat siellä uusia taitoja sekä saivat uusia ka-vereita muiden naapurissa asuvien perheiden lapsista. Lapsien leikkiminen lisääntyi kuntoutuksen aikana ja lapset kokivat saavansa olla lapsia turvallis-ten aikuisten ympäröimänä. Työntekijät lapset kokivat erittäin ystävällisinä, hyvinä kuuntelijoina lasten asioille sekä kivoina leikkikavereina.
Jatkotutkimusaiheina voisi olla se, miten lapsen äänen saisi kuuluviin arjen työssä. Toisena voisi syventyä syvemmin perhetyön ja perhekuntoutuksen vaikuttavuuteen perheiden hyvinvoinnin tukemisessa. Kolmantena voisi olla vanhempien kokemukset perhekuntoutuksesta ja perhetyöstä suhteessa las-ten kokemuksiin.
Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli tutkia lapsien kokemuksia perhetyöstä ja perhekuntoutuksesta eräässä perhekuntoutusyksikössä. Kyseisessä yrityk-sessä, johon opinnäytetyö on tehty, yksi keskeisimmistä arvoista onkin lap-sen etu. Tutkimuksen pääkysymyksenä oli tässä opinnäytetyössä, miten lapsi kokee perhekuntoutuksen. Pääkysymystä tarkentavat alakysymykset olivat: Miten lapsi kuvaa perhekuntoutuksessa olemista sekä työntekijöitä? Miten lapsi kuvaa perhetyötä? Opinnäytetyö oli laadullinen tutkimus ja sen analyy-simenetelmäksi valikoitui teemoittelu.
Tutkimustuloksista selviää kuusivuotiaiden lasten kokemukset kyseisen yri-tyksen perhetyöstä ja perhekuntoutuksesta. Lapset viihtyivät erittäin hyvin perhekuntoutuksessa ja he oppivat siellä uusia taitoja sekä saivat uusia ka-vereita muiden naapurissa asuvien perheiden lapsista. Lapsien leikkiminen lisääntyi kuntoutuksen aikana ja lapset kokivat saavansa olla lapsia turvallis-ten aikuisten ympäröimänä. Työntekijät lapset kokivat erittäin ystävällisinä, hyvinä kuuntelijoina lasten asioille sekä kivoina leikkikavereina.
Jatkotutkimusaiheina voisi olla se, miten lapsen äänen saisi kuuluviin arjen työssä. Toisena voisi syventyä syvemmin perhetyön ja perhekuntoutuksen vaikuttavuuteen perheiden hyvinvoinnin tukemisessa. Kolmantena voisi olla vanhempien kokemukset perhekuntoutuksesta ja perhetyöstä suhteessa las-ten kokemuksiin.