Liiketoiminnan kehittäminen työnohjauspalveluyritykselle
Korhonen, Anniina (2024)
Korhonen, Anniina
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121134939
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121134939
Tiivistelmä
Työnohjaus on ammatillisen kasvun tukemiseen keskittyvä vuorovaikutusprosessi, joka on vakiintunut palvelu monilla aloilla. Käsitteenä se ei kuitenkaan ole hyvin tunnettu, mikä teki sen määrittelystä tärkeää. Tässä opinnäytetyössä työnohjausta tarkasteltiin erityisesti ratkaisu- ja voimavarakeskeisestä näkökulmasta ja tämä lähestymistapa sisällytettiin myös toimeksiantajayrityksen verkkosivujen sisältöön.
Opinnäytetyö toteutettiin toimeksiantajayritykselle X, joka on perustettu vuonna 2023. Yritys tarjoaa työnohjaus-, mentorointi- ja valmennuspalveluja yksityisenä elinkeinoharjoittajana. Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää yrityksen liiketoimintaa keskittyen asiakashankinnan parantamiseen, digitaalisen näkyvyyden vahvistamiseen sekä markkinoinnin strategiseen suunnitteluun. Keskeisimmät kehittämiskohteet olivat markkinointistrategian laatiminen, verkkosivujen luominen sekä markkinoinnin vuosikellon suunnittelu. Opinnäytetyön aihe sai alkunsa yrityksen tarpeesta kehittää liiketoimintaansa.
Työssä tunnistettiin toimeksiantajayrityksen merkittävimmät haasteet, kuten asiakashankinnan vaikeuden, alhaisen tunnettuuden sekä sosiaalisen median hyödyntämisen puutteet. Samalla kartoitettiin yrityksen vahvuuksia ja heikkouksia sekä toimintaympäristön mahdollisuuksia ja uhkia hyödyntämällä SWOT-analyysia ja Business Model Canvas -työkalua. Näiden pohjalta luotiin konkreettisia kehittämistoimenpiteitä yrityksen toiminnan parantamiseksi.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä hyödyntäen laadullisia tutkimusmenetelmiä, kuten puolistrukturoituja ja avoimia haastatteluja. Työn tuloksena syntyi strateginen kehittämissuunnitelma, joka tarjoaa realistisen ja toimivan pohjan sivutoimisen yrityksen liiketoiminnan kehittämiselle. Kehittämistoimenpiteiden avulla toimeksiantajayritys voi parantaa asiakashankintaa ja vahvistaa kilpailukykyään haastavassa markkinatilanteessa.
Tulosten perusteella todettiin, että opinnäytetyön avulla luotiin konkreettisia työkaluja ja ratkaisuja työnohjauspalveluyrityksen liiketoiminnan kehittämiseksi. Yrityksen digitaalinen asema vahvistui laadukkaiden verkkosivujen avulla, ja ne tukevat yrityksen nykyistä toimintaa. Työn tulokset eivät ainoastaan tehosta yrityksen nykyistä toimintaa, vaan ne tarjoavat pitkäaikaisen pohjan liiketoiminnan kasvulle. Jatkossa yrityksen kannattaa panostaa erityisesti hakukoneoptimointiin, sosiaalisen median aktiiviseen hyödyntämiseen ja sähköpostimarkkinointiin asiakashankinnan tehostamiseksi.
Opinnäytetyö toteutettiin toimeksiantajayritykselle X, joka on perustettu vuonna 2023. Yritys tarjoaa työnohjaus-, mentorointi- ja valmennuspalveluja yksityisenä elinkeinoharjoittajana. Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää yrityksen liiketoimintaa keskittyen asiakashankinnan parantamiseen, digitaalisen näkyvyyden vahvistamiseen sekä markkinoinnin strategiseen suunnitteluun. Keskeisimmät kehittämiskohteet olivat markkinointistrategian laatiminen, verkkosivujen luominen sekä markkinoinnin vuosikellon suunnittelu. Opinnäytetyön aihe sai alkunsa yrityksen tarpeesta kehittää liiketoimintaansa.
Työssä tunnistettiin toimeksiantajayrityksen merkittävimmät haasteet, kuten asiakashankinnan vaikeuden, alhaisen tunnettuuden sekä sosiaalisen median hyödyntämisen puutteet. Samalla kartoitettiin yrityksen vahvuuksia ja heikkouksia sekä toimintaympäristön mahdollisuuksia ja uhkia hyödyntämällä SWOT-analyysia ja Business Model Canvas -työkalua. Näiden pohjalta luotiin konkreettisia kehittämistoimenpiteitä yrityksen toiminnan parantamiseksi.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä hyödyntäen laadullisia tutkimusmenetelmiä, kuten puolistrukturoituja ja avoimia haastatteluja. Työn tuloksena syntyi strateginen kehittämissuunnitelma, joka tarjoaa realistisen ja toimivan pohjan sivutoimisen yrityksen liiketoiminnan kehittämiselle. Kehittämistoimenpiteiden avulla toimeksiantajayritys voi parantaa asiakashankintaa ja vahvistaa kilpailukykyään haastavassa markkinatilanteessa.
Tulosten perusteella todettiin, että opinnäytetyön avulla luotiin konkreettisia työkaluja ja ratkaisuja työnohjauspalveluyrityksen liiketoiminnan kehittämiseksi. Yrityksen digitaalinen asema vahvistui laadukkaiden verkkosivujen avulla, ja ne tukevat yrityksen nykyistä toimintaa. Työn tulokset eivät ainoastaan tehosta yrityksen nykyistä toimintaa, vaan ne tarjoavat pitkäaikaisen pohjan liiketoiminnan kasvulle. Jatkossa yrityksen kannattaa panostaa erityisesti hakukoneoptimointiin, sosiaalisen median aktiiviseen hyödyntämiseen ja sähköpostimarkkinointiin asiakashankinnan tehostamiseksi.