Lauletaan ja leikitään yhdessä : lasten osallisuuden tukeminen musiikin ja leikin keinoin
Tauti, Tytti (2024)
Tauti, Tytti
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121134717
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121134717
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on kehittämistyö, jonka tarkoituksena oli laatia materiaalikansio, toimeksi antajan käyttöön. Työn tilaajana toimi Linnala Setlementin yksityinen päiväkoti Linnalan leikkikoulu. Kehittämistyön tavoite oli tukea lasten osallisuutta varhaiskasvatusryhmässä hyödyntäen musiikkia ja leikkiä. Musiikkia ja leikkiä on hyödynnetty osallisuuden tukemisen keinona materiaalikansioon kerättyjen toiminnallisten laululeikkien muodossa. Kehittämistyön tavoite oli madaltaa musiikkituokioiden järjestämistä varhaiskasvatusryhmässä ja tukea sisällöllä lasten osallisuutta.
Kehittämistyön tuotoksena syntyi materiaalikansio osallisuuden tukemiseksi. Opinnäytetyön taustalla olivat varhaiskasvatuslaki, varhaiskasvatuksen perusteet sekä ammattikirjallisuus ja aiemmat tutkimukset aiheesta. Tavoitteena oli kartoittaa leikkikoulun tarpeita aiheeseen liittyen hyödyntäen aineistonkeruu menetelminä ryhmähaastattelua, äänestystä ja havaintoja. Ryhmähaastattelua on tarkasteltu sisällönanalyysin keinoin. Näiden aineistojen pohjalta keräsin osallisuuden tukemisen näkökulmasta aineistoa ja rakensin materiaalikansion. Kehittämistyön prosessia ohjasi PDCA-malli.
Materiaalikansio tuli toimeksiantajan tarpeiden tueksi ja on heidän arkeensa suunniteltu. Kansiota voidaan tulevaisuudessa hyödyntää sellaisenaan tai se voi tarjota ajatuksia ja ideoita mahdolliselle jatkokehittämiselle. Sen tavoite olisi tukea sisällöllään lasten osallisuutta ja auttaa varhaiskasvattajia toteuttamaan lapsilähtöisiä osallisuutta tukevia musiikkituokiota.
Kehittämistyön tuotoksena syntyi materiaalikansio osallisuuden tukemiseksi. Opinnäytetyön taustalla olivat varhaiskasvatuslaki, varhaiskasvatuksen perusteet sekä ammattikirjallisuus ja aiemmat tutkimukset aiheesta. Tavoitteena oli kartoittaa leikkikoulun tarpeita aiheeseen liittyen hyödyntäen aineistonkeruu menetelminä ryhmähaastattelua, äänestystä ja havaintoja. Ryhmähaastattelua on tarkasteltu sisällönanalyysin keinoin. Näiden aineistojen pohjalta keräsin osallisuuden tukemisen näkökulmasta aineistoa ja rakensin materiaalikansion. Kehittämistyön prosessia ohjasi PDCA-malli.
Materiaalikansio tuli toimeksiantajan tarpeiden tueksi ja on heidän arkeensa suunniteltu. Kansiota voidaan tulevaisuudessa hyödyntää sellaisenaan tai se voi tarjota ajatuksia ja ideoita mahdolliselle jatkokehittämiselle. Sen tavoite olisi tukea sisällöllään lasten osallisuutta ja auttaa varhaiskasvattajia toteuttamaan lapsilähtöisiä osallisuutta tukevia musiikkituokiota.