Suomalaisesta saunatuotteesta muutoselämys palvelumuotoilun keinoin
Forsman, Petra (2024)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121235089
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121235089
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli kehittää palvelumuotoilun keinoin suomalaista kulttuuriperintöä kunnioittava
muutosmatkailutuote Keski-Eurooppalaisille matkailijoille. Tutkimuksessa tutkittiin elämyksen elementtien
hyödyntämistä palvelumuotoilussa siten, että saavutetaan henkilökohtainen muutoskokemus.
Tutkimusongelmana työssä oli: Kuinka saunapalvelusta saadaan muotoiltua elämyksellinen muutosmatkailutuote
kansainvälisille asiakkaille aitoa suomalaista saunakulttuuria kunnioittaen. Tähän tutkimusongelmaan
valittiin tutkimuskysymykset: millä tavalla aineetonta kulttuuriperintöä on tuotteistettu maailmalla
matkailutuotteiksi, miten elämyksen elementtejä on mahdollista hyödyntää saunapalvelun muotoilussa
muutosmatkailutuotteeksi, miten Unesco-brändiä voidaan hyödyntää kulttuuriperinnön tuotteistamisessa
ja millainen on Keski-Eurooppalaisille matkailijoille suunnattu ja muutosmatkailun kontekstissa kehitetty
suomalainen saunaelämystuote.
Tutkimustavaltaan tutkimus oli laadullinen toimintatutkimus, jossa on käytetty palvelumuotoilun keinoja
olemassa olevan saunapalvelutuotteen kehittämiseen. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys muodostui elämyksen,
muutoksen ja palvelumuotoilun käsitteistä. Tutkimuksen teoriassa perehdyttiin suomalaiseen saunakulttuuriin
ja sen historiaan, Unescon brändiin ja aineettomaan kulttuuriperintöön. Tutkimuksen empiirinen
aineisto kerättiin pääasiassa tutkimalla valmista aineistoa kuten kirjallisuutta ja aiempia tutkimuksia.
Palvelumuotoiluprosessin aikana toteutettiin tuotteen testaus, jonka osalta kerättiin havainnointiaineistoa
ja testiryhmältä kerättiin testipalautetta avointen kysymysten avulla.
Tutkimustuotoksena luotiin kohdeyrityksen saunatuotteesta tuotekortti.
muutosmatkailutuote Keski-Eurooppalaisille matkailijoille. Tutkimuksessa tutkittiin elämyksen elementtien
hyödyntämistä palvelumuotoilussa siten, että saavutetaan henkilökohtainen muutoskokemus.
Tutkimusongelmana työssä oli: Kuinka saunapalvelusta saadaan muotoiltua elämyksellinen muutosmatkailutuote
kansainvälisille asiakkaille aitoa suomalaista saunakulttuuria kunnioittaen. Tähän tutkimusongelmaan
valittiin tutkimuskysymykset: millä tavalla aineetonta kulttuuriperintöä on tuotteistettu maailmalla
matkailutuotteiksi, miten elämyksen elementtejä on mahdollista hyödyntää saunapalvelun muotoilussa
muutosmatkailutuotteeksi, miten Unesco-brändiä voidaan hyödyntää kulttuuriperinnön tuotteistamisessa
ja millainen on Keski-Eurooppalaisille matkailijoille suunnattu ja muutosmatkailun kontekstissa kehitetty
suomalainen saunaelämystuote.
Tutkimustavaltaan tutkimus oli laadullinen toimintatutkimus, jossa on käytetty palvelumuotoilun keinoja
olemassa olevan saunapalvelutuotteen kehittämiseen. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys muodostui elämyksen,
muutoksen ja palvelumuotoilun käsitteistä. Tutkimuksen teoriassa perehdyttiin suomalaiseen saunakulttuuriin
ja sen historiaan, Unescon brändiin ja aineettomaan kulttuuriperintöön. Tutkimuksen empiirinen
aineisto kerättiin pääasiassa tutkimalla valmista aineistoa kuten kirjallisuutta ja aiempia tutkimuksia.
Palvelumuotoiluprosessin aikana toteutettiin tuotteen testaus, jonka osalta kerättiin havainnointiaineistoa
ja testiryhmältä kerättiin testipalautetta avointen kysymysten avulla.
Tutkimustuotoksena luotiin kohdeyrityksen saunatuotteesta tuotekortti.