Luonnon koettu vaikutus opiskelijan hyvinvoinnille
Brown, Jenni (2024)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121235098
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121235098
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa kyselytutkimuksella Saimaan
ammattiopisto Sampon (Sampon) perustutkinto-opiskelijoiden ajanviettoa
luonnossa ja kokemuksia luonnon vaikutuksista heidän hyvinvointiinsa.
Kyselytutkimus suoritettiin anonyymilla Forms-kyselyllä, jota tarjottiin Sampon
perustutkinto-opiskelijoille QR-koodin kautta opiskelijoille suunnatuissa tapahtumissa ja yhteisten tutkinnon osien oppitunneilla syksyllä 2024. Vastauksia
tuli 177. Kerätty aineisto analysoitiin määrällisesti kuvaillen Formsin työkalua
ja Exceliä hyödyntäen. Avointen kysymysten osalta vastaukset analysoitiin
luokitellen. Tietoa alakohtaisista eroavaisuuksista ja ikäryhmien luonnossa vietettyä aikaa ja hyvinvointikokemuksia voidaan käyttää hyväksi suunniteltaessa
kohderyhmien yhteisöllistä aktivointia, liikuntaa tai retkiä.
Enemmistö Sampon opiskelijoista viettää luonnossa kolmesta neljään tuntia
viikossa. Luonnossa vietetään aikaa yksin, kavereiden tai lemmikin kanssa.
Mieluisimpina aktiviteetteina vastauksista nousivat liikuntaan liittyvät harrasteet, kuten lenkkeily. Valtaosa opinnäytetyön kyselyyn osallistuneista opiskelijoista kokee luonnolla olevan hyvinvointivaikutuksia. Stressin vähentyminen,
rauhoittuminen ja mielialan kohentuminen olivat luonnon eniten raportoidut hyvinvointivaikutukset tässä opinnäytetyössä. Myös fyysisen kunnon kohentuminen koettiin luonnon hyvinvointivaikutukseksi. Opinnäytetyön tulokset mukailevat aiempien hyvinvointitutkimusten tuloksia.
Kyselyyn vastasi alle 10 % Saimaan ammattiopisto Sampon perustutkinto-opiskelijoista. Tämä antaa aihetta tarkastella saavutettuja tuloksia kriittisesti.
Pienen otannan antama tulos ei välttämättä vastaa koko perustutkinto-opiskelijapopulaation kokemusta luonnon vaikutuksista opiskelijan hyvinvoinnille.
Asiasanat: luonto, luonnossa ulkoilu, hyvinvointi, koettu hyvinvointi This thesis aimed at studying the perceived well-being effects of nature
among vocational upper secondary qualification students in Saimaa Vocational College Sampo. It also studied the ways the students liked to spend
their time in nature. The purpose of this study was also to produce a tool for
Sampo's personnel through the survey, so the activities located in nature could
be planned in a more student-oriented manner thus improving student well-be ing using nature-oriented methods.
The study was conducted using an anonymous Forms- survey, which was of fered to the students via a QR-code during student events and during their
common subject classes in the autumn of 2024. The survey received 177 re sponses. The gathered data was initially analysed with Forms tools and further
detailed analysis was conducted by using Excel. Open ended questions were
analysed by grouping the responses. The client can further analyse the data.
For example, details of the participants’ field of studies and age group can be
utilised when planning future student activities, physical education, or field
trips.
The results of this thesis repeat the previously conducted research. The majority of Sampo students spend from three to four hours per week in nature. They
prefer to spend time in nature alone, with friends or with their pets. The results
show that the favourite nature activities among the students are sports related
e.g. walking or jogging. Most of the participants perceive nature to influence
their wellbeing. They especially find nature to reduce stress levels, calm one
down and to enhance their mood. Also, improving physical health was per ceived as nature’s effect on wellbeing.
Under 10% of Saimaa vocational institution Saimaa Vocational College
Sampo’s students took part in this survey. Thus, the results must be viewed
critically. Due to the small sampling the results may not correspond to the experience of the entire student population on nature effects of student wellbeing.
Keywords: nature, outdoors, wellbeing, perceived wellbeing
ammattiopisto Sampon (Sampon) perustutkinto-opiskelijoiden ajanviettoa
luonnossa ja kokemuksia luonnon vaikutuksista heidän hyvinvointiinsa.
Kyselytutkimus suoritettiin anonyymilla Forms-kyselyllä, jota tarjottiin Sampon
perustutkinto-opiskelijoille QR-koodin kautta opiskelijoille suunnatuissa tapahtumissa ja yhteisten tutkinnon osien oppitunneilla syksyllä 2024. Vastauksia
tuli 177. Kerätty aineisto analysoitiin määrällisesti kuvaillen Formsin työkalua
ja Exceliä hyödyntäen. Avointen kysymysten osalta vastaukset analysoitiin
luokitellen. Tietoa alakohtaisista eroavaisuuksista ja ikäryhmien luonnossa vietettyä aikaa ja hyvinvointikokemuksia voidaan käyttää hyväksi suunniteltaessa
kohderyhmien yhteisöllistä aktivointia, liikuntaa tai retkiä.
Enemmistö Sampon opiskelijoista viettää luonnossa kolmesta neljään tuntia
viikossa. Luonnossa vietetään aikaa yksin, kavereiden tai lemmikin kanssa.
Mieluisimpina aktiviteetteina vastauksista nousivat liikuntaan liittyvät harrasteet, kuten lenkkeily. Valtaosa opinnäytetyön kyselyyn osallistuneista opiskelijoista kokee luonnolla olevan hyvinvointivaikutuksia. Stressin vähentyminen,
rauhoittuminen ja mielialan kohentuminen olivat luonnon eniten raportoidut hyvinvointivaikutukset tässä opinnäytetyössä. Myös fyysisen kunnon kohentuminen koettiin luonnon hyvinvointivaikutukseksi. Opinnäytetyön tulokset mukailevat aiempien hyvinvointitutkimusten tuloksia.
Kyselyyn vastasi alle 10 % Saimaan ammattiopisto Sampon perustutkinto-opiskelijoista. Tämä antaa aihetta tarkastella saavutettuja tuloksia kriittisesti.
Pienen otannan antama tulos ei välttämättä vastaa koko perustutkinto-opiskelijapopulaation kokemusta luonnon vaikutuksista opiskelijan hyvinvoinnille.
Asiasanat: luonto, luonnossa ulkoilu, hyvinvointi, koettu hyvinvointi
among vocational upper secondary qualification students in Saimaa Vocational College Sampo. It also studied the ways the students liked to spend
their time in nature. The purpose of this study was also to produce a tool for
Sampo's personnel through the survey, so the activities located in nature could
be planned in a more student-oriented manner thus improving student well-be ing using nature-oriented methods.
The study was conducted using an anonymous Forms- survey, which was of fered to the students via a QR-code during student events and during their
common subject classes in the autumn of 2024. The survey received 177 re sponses. The gathered data was initially analysed with Forms tools and further
detailed analysis was conducted by using Excel. Open ended questions were
analysed by grouping the responses. The client can further analyse the data.
For example, details of the participants’ field of studies and age group can be
utilised when planning future student activities, physical education, or field
trips.
The results of this thesis repeat the previously conducted research. The majority of Sampo students spend from three to four hours per week in nature. They
prefer to spend time in nature alone, with friends or with their pets. The results
show that the favourite nature activities among the students are sports related
e.g. walking or jogging. Most of the participants perceive nature to influence
their wellbeing. They especially find nature to reduce stress levels, calm one
down and to enhance their mood. Also, improving physical health was per ceived as nature’s effect on wellbeing.
Under 10% of Saimaa vocational institution Saimaa Vocational College
Sampo’s students took part in this survey. Thus, the results must be viewed
critically. Due to the small sampling the results may not correspond to the experience of the entire student population on nature effects of student wellbeing.
Keywords: nature, outdoors, wellbeing, perceived wellbeing