Miten ryhmäpaine hyödyntää B2C-myyntitiimin kehittymistä?
Reiners, Cedric (2024)
Reiners, Cedric
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121235140
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121235140
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia ryhmäpaineen vaikutuksia B2C-myyntitiimeissä ja selvittää, miten ryhmäpaine voi hyödyntää tiimien kehitystä. Opinnäytetyössä keskityttiin erityisesti ryhmäpaineen positiivisiin ja negatiivisiin vaikutuksiin sekä siihen, miten ryhmäpaineen hallintaa ja hyödyntämistä voidaan kehittää organisaatioissa.
Tutkimus toteutettiin puolistrukturoituina teemahaastatteluina, joissa kuultiin viittä B2C-myyntitiimeissä toiminutta henkilöä. Haastattelutuloksia täydennettiin myyntityön ja ryhmädynamiikan teorioilla. Tutkimuksen aineisto analysoitiin vertaamalla haastateltavien näkemyksiä kirjallisuuteen ja tiimien käytännön toimintamalleihin. Haastattelut järjestettiin syksyllä 2024 ja ne toteutettiin kasvokkain tai videoyhteydellä.
Tulokset osoittivat, että ryhmäpaineella on sekä positiivisia että negatiivisia vaikutuksia myyntitiimeissä. Positiivinen ryhmäpaine lisäsi yhteistyötä, motivaatiota ja tiedon jakamista, mikä vahvisti tiimin suorituskykyä ja työhyvinvointia. Negatiivinen paine johti sen sijaan stressiin, kilpailuasetelmiin ja heikentyneeseen tiimihenkeen. Tuloksista pääteltiin, että organisaatiot voivat hyödyntää ryhmäpaineen positiivisia puolia luomalla avoimen ja kannustavan ilmapiirin sekä tarjoamalla yksilöllistä tukea erityisesti vähemmän kokeneille myyjille. Lisäksi suositeltiin joustavien palkkausmallien ja tiimirakenteiden käyttöä, jotka tasapainottavat tiimityön ja henkilökohtaisen suoriutumisen välisiä odotuksia.
Tutkimus toteutettiin puolistrukturoituina teemahaastatteluina, joissa kuultiin viittä B2C-myyntitiimeissä toiminutta henkilöä. Haastattelutuloksia täydennettiin myyntityön ja ryhmädynamiikan teorioilla. Tutkimuksen aineisto analysoitiin vertaamalla haastateltavien näkemyksiä kirjallisuuteen ja tiimien käytännön toimintamalleihin. Haastattelut järjestettiin syksyllä 2024 ja ne toteutettiin kasvokkain tai videoyhteydellä.
Tulokset osoittivat, että ryhmäpaineella on sekä positiivisia että negatiivisia vaikutuksia myyntitiimeissä. Positiivinen ryhmäpaine lisäsi yhteistyötä, motivaatiota ja tiedon jakamista, mikä vahvisti tiimin suorituskykyä ja työhyvinvointia. Negatiivinen paine johti sen sijaan stressiin, kilpailuasetelmiin ja heikentyneeseen tiimihenkeen. Tuloksista pääteltiin, että organisaatiot voivat hyödyntää ryhmäpaineen positiivisia puolia luomalla avoimen ja kannustavan ilmapiirin sekä tarjoamalla yksilöllistä tukea erityisesti vähemmän kokeneille myyjille. Lisäksi suositeltiin joustavien palkkausmallien ja tiimirakenteiden käyttöä, jotka tasapainottavat tiimityön ja henkilökohtaisen suoriutumisen välisiä odotuksia.