Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

PERMA-teorian hyödyntäminen koulussa taiteen keinoin

Lindblom, Sade; Linkki, Chalisa (2024)

 
Avaa tiedosto
Lindblom_Linkki.pdf (5.299Mt)
Lataukset: 


Lindblom, Sade
Linkki, Chalisa
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121235112
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on PERMA-teorian hyödyntäminen koulussa taiteen keinoin. Työssä tutkittiin sitä, miten PERMA-teoriaa voidaan soveltaa koulussa ja minkälaisia kokemuksia taidelähtöinen toiminta PERMA-teorian näkökulmasta herättää oppilaissa. Opinnäytetyön toimeksiantaja on eräs Itä-Suomessa sijaitseva alakoulu.

Opinnäytetyön tavoite oli luoda viiden kerran toiminnallinen kokonaisuus, jossa perehdytään jokaisella kerralla yhteen viidestä PERMA-teorian elementistä. Perehtymisen jälkeen teeman pohjalta tehtiin taidetyö kyseiseen teemaan liittyen. Aineistonkeruumenetelmänä opinnäytetyössä käytettiin nauhoitusta. Nauhoitukset litteroitiin ja luokiteltiin. Lisäksi opinnäytetyössä kerättiin jokaisen tunnin päätteeksi oppilailta palautteet. Litterointien sekä palautekyselyiden pohjalta saatiin tuloksia siitä, miten oppilaat olivat ymmärtäneet aiheen ja miltä taiteen tekeminen oli tuntunut. Opinnäytetyössä käytettiin toimintatutkimusta, joka on toiminnan ja tutkimuksen yhdistämistä. Tässä työssä toiminta oli taidetunnit ja tutkimus toteutettiin saatujen aineistojen ja niiden analysoinnin perusteella.

PERMA-teorian elementit sisältävät paljon tärkeitä teemoja positiivisesta pedagogiikasta. PERMA-teorian avulla oppilaille voidaan siis opettaa positiivisen pedagogiikan mukaista kasvatusta konkreettisen toiminnan, eli tässä opinnäytetyössä taiteen keinoin. Johtopäätöksien perusteella oppilaat olivat pitäneet taiteen tekemisestä ja se on pääsääntöisesti aiheuttanut myönteisiä tunteita. Tämä voitiin huomata tuntien hyvästä ilmapiiristä, palautelomakkeista sekä nauhoituksien litteroinneista. Hyvän huomaaminen on yksi positiivisen pedagogiikan teemoista. Palautelomakkeiden perusteella oppilaat olivat kokeneet, että heitä oli kehuttu tai kannustettu työskentelyn aikana. PERMA-teorian elementeistä oppilaat muistivat parhaiten ihmissuhteet sekä positiiviset tunteet. Näitä oli myös pidetty tärkeimpinä elementteinä. Sen sijaan musiikkimaalaus nousi pidetyimmäksi taidetyöksi. Oppilaat kokivat tällöin päässeensä myös flow-tilaan, joka oli yksi tunnin teemoista.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste