Myyntityö ja lisäpalvelumyynti
Tegelberg, Patrik (2024)
Tegelberg, Patrik
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121235050
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121235050
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia kuluttajien tarpeita ja näkemyksiä kodin elektroniik-kaliikkeiden lisäpalveluihin liittyen. Opinnäytetyön ensimmäisenä tavoitteena oli perehtyä myyntityöhön. Opinnäytetyön toisena tavoitteena oli toteuttaa kuluttajille kodinelektroniik-kaliikkeiden lisäpalveluihin liittyvä tutkimus
Teoriaosuus käsittelee myyntityön perusteita, myyntityön prosessia, palvelumyyntiä ja lisäpalvelumyyntiä. Teoriaosuudessa tuodaan esiin myös tulevia trendejä myynnissä ja hyvän myyjän ominaisuuksia.
Tutkimuksen tavoitteena oli kartoittaa kuluttajien kiinnostusta ja tarvetta käyttää kodinelektroniikkaliikkeiden lisäpalveluita. Tutkimusmenetelmä oli kvantitatiivinen, ja vastausten keruutapa oli nettikysely. Tutkimus suoritettiin anonyyminä nettikyselynä. Netti kyselynä. Vastaajissa oli mukana vanhoja lisäpalveluiden käyttäjiä, sekä myös niitä, jotka eivät lisäpalveluita olleet käyttäneet. Tutkimuksessa haluttiin tietää syyt, miksi lisäpalveluiden käyttäjät käyttävät niitä. Tarve oli myös kartoittaa, miksi lisäpalveluita käyttämättömät ihmiset eivät niitä käytä. Tutkimukseen vastasi 28 vastaajaa.
Tutkimustulokset osoittivat, että suurin osa vastaajista oli käyttänyt lisäpalveluita ja, että he kokevat lisäpalvelut itselleen tarpeelliseksi. Vastaajista isoin osa vastaajista, jotka eivät kokeneet olevan lisäpalveluista hyötyä, vastasivat, että lisäpalvelut eivät heille yksinkertaisesti ole olleet heille tarpeellisia. Lisäpalveluiden käyttäjät taas pääsääntöisesti arvostivat lisäpalvelun tuomaa ajansäästöä nopeutta ja helppoutta. Tutkimuksen mukaan ylivoimainen enemmistö löysi lisäpalvelun luokse myyjän toimesta. Vastaajilta myös kysyttiin huonosta palvelusta ja siitä, miten he reagoisivat siihen. Huonoon palveluun vastaajat pääasiallisesti reklamoisivat, eniten eivätkä kirjoittelisi siitä esimerkiksi sosiaalisessa mediassa.
Teoriaosuus käsittelee myyntityön perusteita, myyntityön prosessia, palvelumyyntiä ja lisäpalvelumyyntiä. Teoriaosuudessa tuodaan esiin myös tulevia trendejä myynnissä ja hyvän myyjän ominaisuuksia.
Tutkimuksen tavoitteena oli kartoittaa kuluttajien kiinnostusta ja tarvetta käyttää kodinelektroniikkaliikkeiden lisäpalveluita. Tutkimusmenetelmä oli kvantitatiivinen, ja vastausten keruutapa oli nettikysely. Tutkimus suoritettiin anonyyminä nettikyselynä. Netti kyselynä. Vastaajissa oli mukana vanhoja lisäpalveluiden käyttäjiä, sekä myös niitä, jotka eivät lisäpalveluita olleet käyttäneet. Tutkimuksessa haluttiin tietää syyt, miksi lisäpalveluiden käyttäjät käyttävät niitä. Tarve oli myös kartoittaa, miksi lisäpalveluita käyttämättömät ihmiset eivät niitä käytä. Tutkimukseen vastasi 28 vastaajaa.
Tutkimustulokset osoittivat, että suurin osa vastaajista oli käyttänyt lisäpalveluita ja, että he kokevat lisäpalvelut itselleen tarpeelliseksi. Vastaajista isoin osa vastaajista, jotka eivät kokeneet olevan lisäpalveluista hyötyä, vastasivat, että lisäpalvelut eivät heille yksinkertaisesti ole olleet heille tarpeellisia. Lisäpalveluiden käyttäjät taas pääsääntöisesti arvostivat lisäpalvelun tuomaa ajansäästöä nopeutta ja helppoutta. Tutkimuksen mukaan ylivoimainen enemmistö löysi lisäpalvelun luokse myyjän toimesta. Vastaajilta myös kysyttiin huonosta palvelusta ja siitä, miten he reagoisivat siihen. Huonoon palveluun vastaajat pääasiallisesti reklamoisivat, eniten eivätkä kirjoittelisi siitä esimerkiksi sosiaalisessa mediassa.